Korikorjaamon toiminta
Nummi, Petros (2010)
Nummi, Petros
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103153169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103153169
Tiivistelmä
Rinta-Joupin Autoliike Oy on yksi suomen suurimmista ja monipuolisimmista autokauppaa harjoittavista yrityksistä. Tässä työssä keskityttiin Rinta-Joupin Porin toimipisteen korikorjaamoon.
Tutkimuksen kohteena olivat korikorjaamon toimintatavat. Niissä on muutamia ongelmakohtia, jotka vaikuttavat korjausaikojen venymiseen, asiakastyytyväisyyteen ja korikorjaamon tehokkuuteen.
Parannusta vaativia kohteita olivat mm. tiedonkulku korimekaanikkojen ja työnjohtajien välillä, varaosatoimintaan liittyvät asiat sekä ajanvarausten hallinta. Ongelmakohtia varten on mietitty kehitysehdotuksia, joiden avulla toimintaa saadaan parannettua.
Varaosia varten rakennetaan esikeräyshyllyt. Korimekaanikot hoitavat tulevaisuudessa osien toimituksen varaosamyynnistä korikorjaamon esikeräyshyllyihin. Korimekaanikkojen ja työnjohtajien välistä tiedonkulkua parannetaan ottamalla käyttöön lomake, johon korimekaanikot kirjaavat kaikki korjauksen aikana paljastuvat lisävauriot ja tarvittavat varaosat. Ajanvarausten hallintaa tullaan parantamaan siten, että maalaamo ottaa käyttöön ajanvarausjärjestelmän. Tulevaisuudessa maalaamo ilmoittaa valmistumisajankohdan noutaessaan auton maalaukseen.
Tutkimuksen kohteena olivat korikorjaamon toimintatavat. Niissä on muutamia ongelmakohtia, jotka vaikuttavat korjausaikojen venymiseen, asiakastyytyväisyyteen ja korikorjaamon tehokkuuteen.
Parannusta vaativia kohteita olivat mm. tiedonkulku korimekaanikkojen ja työnjohtajien välillä, varaosatoimintaan liittyvät asiat sekä ajanvarausten hallinta. Ongelmakohtia varten on mietitty kehitysehdotuksia, joiden avulla toimintaa saadaan parannettua.
Varaosia varten rakennetaan esikeräyshyllyt. Korimekaanikot hoitavat tulevaisuudessa osien toimituksen varaosamyynnistä korikorjaamon esikeräyshyllyihin. Korimekaanikkojen ja työnjohtajien välistä tiedonkulkua parannetaan ottamalla käyttöön lomake, johon korimekaanikot kirjaavat kaikki korjauksen aikana paljastuvat lisävauriot ja tarvittavat varaosat. Ajanvarausten hallintaa tullaan parantamaan siten, että maalaamo ottaa käyttöön ajanvarausjärjestelmän. Tulevaisuudessa maalaamo ilmoittaa valmistumisajankohdan noutaessaan auton maalaukseen.