Snadit stepit - pienin askelin. Työn kehittäminen päiväkodissa
Mylläri, Lassi; Francke, Oskar (2011)
Mylläri, Lassi
Francke, Oskar
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102272679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102272679
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä havainnoitiin työn kehittämistä päiväkodissa. Päiväkoti on yksi VKK-Metrohankkeen tutkimuspäiväkodeista. VKK-Metro on pääkaupunkiseudun varhaiskasvatuksen kehittämisyksikkö.
Varhaiskasvatuksen kehittämistyötä tukemaan VKK-Metro-hanke on kehittänyt Snadit stepit – pienin askelin –lomakkeen Demingin laatuympyrään pohjautuen.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa tutkitaan työn kehittymisen toteutumista päiväkodissa. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia, ja aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysina.
Pääkaupunkiseudun osaamiskeskus SOCCA:sta vuosina 2007 - 2009 muodostuneen VKK-Metrohankkeen keskeisimpänä tavoitteena on varhaiskasvatuksen työntekijöiden liittäminen tutkimustyöhön
edistämään päivähoidon muuntautumista. Jaksolla 2009 – 2011 VKK-Metro-hankkeen toiminta keskittyy lasten ja heidän vanhempiensa osallisuuden vahvistamiseen, alueellisten moniammatillisten yhteistyömallien kehittämiseen lasten syrjäytymisen ehkäisemiseksi ja tutkimuksen ja arvioinnin yhdistämiseen osaksi kehittämistyötä.
Tutkimuspäiväkodin kehittämistyön pääteema on lasten ja heidän vanhempiensa osallisuuden vahvistaminen. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu työn kehittämisen teoriasta,
VKK-Metro-hankkeen teoreettisesta viitekehyksestä ja osallisuudesta.
Osallistuva havainnointi toteutettiin tutkimuspäiväkodin neljän eri ryhmän palavereissa. Palaverit nauhoitettiin ja tukena havainnoinnille käytettiin Balesin vuorovaikutusprosessianalyysilomaketta. Toisena aineistonkeruumenetelmänä käytettiin e-lomakekyselyä.
Opinnäytetyössä tutkittiin VKK-Metro-hankkeen Snadit stepit –mallin toteutumista tutkimuspäiväkodin
kehittämistyössä. Tutkimustulosten mukaan Snadit stepit edisti tutkimuspäiväkodin ryhmien toiminnan kehittämistä. Malli lisäsi reflektointia ja ryhmien todettiin edenneen kehittämisaskeleissaan. Ryhmien toimintatavat poikkesivat toisistaan kehittämisessä, mutta ne toimivat kuitenkin Snadit stepit -mallin mukaisesti. Päiväkodin työntekijät kokivat Snadit stepit –menetelmän auttavan kehittämistyössä. Menetelmän käytännöllisyydestä ja toimivuudesta tuli rakentavaa palautetta.
Varhaiskasvatuksen kehittämistyötä tukemaan VKK-Metro-hanke on kehittänyt Snadit stepit – pienin askelin –lomakkeen Demingin laatuympyrään pohjautuen.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa tutkitaan työn kehittymisen toteutumista päiväkodissa. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia, ja aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysina.
Pääkaupunkiseudun osaamiskeskus SOCCA:sta vuosina 2007 - 2009 muodostuneen VKK-Metrohankkeen keskeisimpänä tavoitteena on varhaiskasvatuksen työntekijöiden liittäminen tutkimustyöhön
edistämään päivähoidon muuntautumista. Jaksolla 2009 – 2011 VKK-Metro-hankkeen toiminta keskittyy lasten ja heidän vanhempiensa osallisuuden vahvistamiseen, alueellisten moniammatillisten yhteistyömallien kehittämiseen lasten syrjäytymisen ehkäisemiseksi ja tutkimuksen ja arvioinnin yhdistämiseen osaksi kehittämistyötä.
Tutkimuspäiväkodin kehittämistyön pääteema on lasten ja heidän vanhempiensa osallisuuden vahvistaminen. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu työn kehittämisen teoriasta,
VKK-Metro-hankkeen teoreettisesta viitekehyksestä ja osallisuudesta.
Osallistuva havainnointi toteutettiin tutkimuspäiväkodin neljän eri ryhmän palavereissa. Palaverit nauhoitettiin ja tukena havainnoinnille käytettiin Balesin vuorovaikutusprosessianalyysilomaketta. Toisena aineistonkeruumenetelmänä käytettiin e-lomakekyselyä.
Opinnäytetyössä tutkittiin VKK-Metro-hankkeen Snadit stepit –mallin toteutumista tutkimuspäiväkodin
kehittämistyössä. Tutkimustulosten mukaan Snadit stepit edisti tutkimuspäiväkodin ryhmien toiminnan kehittämistä. Malli lisäsi reflektointia ja ryhmien todettiin edenneen kehittämisaskeleissaan. Ryhmien toimintatavat poikkesivat toisistaan kehittämisessä, mutta ne toimivat kuitenkin Snadit stepit -mallin mukaisesti. Päiväkodin työntekijät kokivat Snadit stepit –menetelmän auttavan kehittämistyössä. Menetelmän käytännöllisyydestä ja toimivuudesta tuli rakentavaa palautetta.