"Kehykset -50% tai toinen linssi kaupan päälle" : läpileikkaus optisen alan lehtimainontaan 1950-luvulta nykypäivään
Pitchugina, Anastasia; Toivonen, Miia (2009)
Pitchugina, Anastasia
Toivonen, Miia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904292298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904292298
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tämä opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia optisen alan lehtimainontaa 1950-luvulta nykypäivään. Tarkoituksemme oli selvittää, miten optisen alan lehtimainonta on muuttunut ulkoasultaan ja sisällöltään eri vuosikymmeninä, ja mikä on ollut mainoksen keskeinen sanoma. Tutkimuksemme liittyy optisen alan museohankkeeseen, ja työmme tilaajana toimii museohanketta organisoiva Optikkokilta.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jossa olemme analysoineet kuluttajille suunnattua sanomalehtimainontaa sekä jonkin verran alan ammattilehdissä julkaistuja mainoksia. Tutkimusmenetelmänämme olemme käyttäneet sisällönanalyysiä.
Aineisto on kerätty tarkastelemalla vanhoja sanomalehtiä ja tutkimalla vanhoista lehdistä valokuvattuja mikrofilmejä. Mainoksia löytyi noin 600, joista noin 350 on kuluttajille suunnatuista sanomalehdistä. Tallensimme kuvat valokuvaamalla mainokset digitaalikameralla. Mainosmateriaali on opinnäytetyöraportin liitteenä CD-levylle tallennettuna vuosikymmenittäin.
Tutkimuksemme analyysiosuudessa pohdimme kunkin vuosikymmenen ilmenemistä optisen alan lehtimainonnassa, mainosten ulkoasua, kieliasua sekä mainostettuja tuotteita ja mainoksista esille nousevia alan kilpailukeinoja. Lopuksi valitsimme jokaiselta vuosikymmeneltä ajalle tyypillisen mainoksen, jota analysoimme mainonnan tehoa ja vaikutuksia kuvaavan Aida-mallin avulla.
Tutkimuksemme keskeisimpinä tuloksina voimme todeta, että erot eri vuosikymmenten mainonnan ulkoasussa ovat melko pieniä, lähinnä painotekniikan kehitys on nähtävissä eri vuosikymmenten mainoskuvista. 1950- ja 1960-luvut erottuvat muiden vuosikymmenten mainonnasta optikon ammattitaidon ja asijantuntijuuden korostamisella, kun taas myöhemmillä vuosikymmenillä mainonta muuttui entistä enemmän tuotekeskeisemmäksi. Optisen alan lehtimainonta on saavuttanut nykyisen kaltaisen tyylinsä jo melko varhain, ja tämän päivän merkittävin mainonnasta esiin nouseva kilpailukeino, hinta, on alkanut näkyä mainoksissa 1960-luvulta alkaen.
Tämä opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia optisen alan lehtimainontaa 1950-luvulta nykypäivään. Tarkoituksemme oli selvittää, miten optisen alan lehtimainonta on muuttunut ulkoasultaan ja sisällöltään eri vuosikymmeninä, ja mikä on ollut mainoksen keskeinen sanoma. Tutkimuksemme liittyy optisen alan museohankkeeseen, ja työmme tilaajana toimii museohanketta organisoiva Optikkokilta.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jossa olemme analysoineet kuluttajille suunnattua sanomalehtimainontaa sekä jonkin verran alan ammattilehdissä julkaistuja mainoksia. Tutkimusmenetelmänämme olemme käyttäneet sisällönanalyysiä.
Aineisto on kerätty tarkastelemalla vanhoja sanomalehtiä ja tutkimalla vanhoista lehdistä valokuvattuja mikrofilmejä. Mainoksia löytyi noin 600, joista noin 350 on kuluttajille suunnatuista sanomalehdistä. Tallensimme kuvat valokuvaamalla mainokset digitaalikameralla. Mainosmateriaali on opinnäytetyöraportin liitteenä CD-levylle tallennettuna vuosikymmenittäin.
Tutkimuksemme analyysiosuudessa pohdimme kunkin vuosikymmenen ilmenemistä optisen alan lehtimainonnassa, mainosten ulkoasua, kieliasua sekä mainostettuja tuotteita ja mainoksista esille nousevia alan kilpailukeinoja. Lopuksi valitsimme jokaiselta vuosikymmeneltä ajalle tyypillisen mainoksen, jota analysoimme mainonnan tehoa ja vaikutuksia kuvaavan Aida-mallin avulla.
Tutkimuksemme keskeisimpinä tuloksina voimme todeta, että erot eri vuosikymmenten mainonnan ulkoasussa ovat melko pieniä, lähinnä painotekniikan kehitys on nähtävissä eri vuosikymmenten mainoskuvista. 1950- ja 1960-luvut erottuvat muiden vuosikymmenten mainonnasta optikon ammattitaidon ja asijantuntijuuden korostamisella, kun taas myöhemmillä vuosikymmenillä mainonta muuttui entistä enemmän tuotekeskeisemmäksi. Optisen alan lehtimainonta on saavuttanut nykyisen kaltaisen tyylinsä jo melko varhain, ja tämän päivän merkittävin mainonnasta esiin nouseva kilpailukeino, hinta, on alkanut näkyä mainoksissa 1960-luvulta alkaen.