Kasvatuskumppanuus päivähoidossa : Kasvatuskumppanuuden toteutuminen Limingan kunnan päivähoidossa vanhempien arvioimana
Männistö, Mari (2011)
Männistö, Mari
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103123060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103123060
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jonka tarkoituksena oli selvittää toteutuuko kasvatuskumppanuus Limingan kunnan päivähoidossa
vanhempien näkökulmasta katsottuna. Tutkimuksessa haettiin vastauksia
seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Mitä vanhemmat kokevat päivähoidon ja
vanhempien väliseen yhteistyöhön kuuluvan? Kuinka kasvatuskumppanuuden periaatteet toteutuvat Limingan kunnan päivähoidossa? Kuinka päivähoito tukee vanhempia ja perhettä kumppanuuden rakentumisen eri vaiheissa? Miten kehittää vanhempien ja päivähoidon välistä kasvatuskumppanuutta?
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelumenetelmällä. Haastatteluihin
osallistui yhteensä 11 perhettä neljästä Limingan kunnan päiväkodista sekä koko perhepäivähoidosta. Tutkimustulokset kertovat, että vanhemmat ovat pääosin
tyytyväisiä kasvatuskumppanuuden toteutumiseen Limingan kunnan
päivähoidossa. Vanhemmat kokevat tulevansa kuulluksi sekä heidän ja
päivähoidon välillä vallitsee luottamussuhde. Tutkimuksessa nousee esille, että keskeistä kasvatuskumppanuuden toteutumiselle on pysyvät hoitajat ja
hoitopaikka sekä kiireetön ilmapiiri lapsen hoitopaikassa. Eniten tyytymättömyyttä aiheuttaa vanhempien tietoisuus lapsensa hoitopäivien kulusta sekä hoitajien
vaihtuvuus. Päivittäisiin kohtaamisiin ja niissä tapahtuvaan yhteisten tarinoiden jakamiseen kaivataan enemmän aikaa ja panostusta. Vanhemmat pitävät yhteisiä tapahtumia ja juhlia kasvatuskumppanuutta syventävänä tekijänä, jotka luovat
yhteenkuuluvuuden tunnetta. Kehittämisehdotuksena vanhemmat kertoivat, että tiedon kulkua voitaisiin parantaa reissuvihkon avulla sekä luomalla Internetiin
sähköisen ympäristön, jossa molemmat osapuolet voisivat omilla tunnuksilla
seurata päivähoitoon ja lapseen liittyviä ajankohtaisia asioita. Vanhempien
kokemuksen mukaan päivähoidon ja vanhempien välisellä yhteistyöllä on todella suuri merkitys.
vanhempien näkökulmasta katsottuna. Tutkimuksessa haettiin vastauksia
seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Mitä vanhemmat kokevat päivähoidon ja
vanhempien väliseen yhteistyöhön kuuluvan? Kuinka kasvatuskumppanuuden periaatteet toteutuvat Limingan kunnan päivähoidossa? Kuinka päivähoito tukee vanhempia ja perhettä kumppanuuden rakentumisen eri vaiheissa? Miten kehittää vanhempien ja päivähoidon välistä kasvatuskumppanuutta?
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelumenetelmällä. Haastatteluihin
osallistui yhteensä 11 perhettä neljästä Limingan kunnan päiväkodista sekä koko perhepäivähoidosta. Tutkimustulokset kertovat, että vanhemmat ovat pääosin
tyytyväisiä kasvatuskumppanuuden toteutumiseen Limingan kunnan
päivähoidossa. Vanhemmat kokevat tulevansa kuulluksi sekä heidän ja
päivähoidon välillä vallitsee luottamussuhde. Tutkimuksessa nousee esille, että keskeistä kasvatuskumppanuuden toteutumiselle on pysyvät hoitajat ja
hoitopaikka sekä kiireetön ilmapiiri lapsen hoitopaikassa. Eniten tyytymättömyyttä aiheuttaa vanhempien tietoisuus lapsensa hoitopäivien kulusta sekä hoitajien
vaihtuvuus. Päivittäisiin kohtaamisiin ja niissä tapahtuvaan yhteisten tarinoiden jakamiseen kaivataan enemmän aikaa ja panostusta. Vanhemmat pitävät yhteisiä tapahtumia ja juhlia kasvatuskumppanuutta syventävänä tekijänä, jotka luovat
yhteenkuuluvuuden tunnetta. Kehittämisehdotuksena vanhemmat kertoivat, että tiedon kulkua voitaisiin parantaa reissuvihkon avulla sekä luomalla Internetiin
sähköisen ympäristön, jossa molemmat osapuolet voisivat omilla tunnuksilla
seurata päivähoitoon ja lapseen liittyviä ajankohtaisia asioita. Vanhempien
kokemuksen mukaan päivähoidon ja vanhempien välisellä yhteistyöllä on todella suuri merkitys.