Opetuksen kehittäminen nautakarjatalousaineissa Hämeen ammattikorkeakoulussa
Marku, Niina (2011)
Marku, Niina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103193368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103193368
Tiivistelmä
Oppilaitosten tulisi koko ajan pysyä yhteiskunnan ja työelämän muutosten mukana. Hämeen ammattikorkeakoulu halusi kehittää Mustialassa tapahtuvaa nautakarjatalouden opetusta niin, että opetusnavettaa hyödynnettäisiin enemmän opetuksessa.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää, miten Mustialan nautakarjatalouden opetuksessa voitaisiin nykyistä enemmän hyödyntää opetusnavettaa tavoitteena lisätä käytännön ja teoriatiedon yhdistämistä opinnoissa. Tavoitteena oli myös, että työni tuloksia voisivat hyödyntää muidenkin oppilaitosten nautakarjatalouden opettajat sekä mahdollisesti myös muiden aineiden opettajat soveltuvin osin.
Opinnäytetyöni kirjallisuusosiossa selvitin minkälaisia teoriaa ja käytäntöä yhdistäviä oppimismuotoja ja oppimismenetelmiä on olemassa. Kirjallisuusosiossa esittelin myös Hämeen ammattikorkeakoulun maaseutuelinkeinojen koulutusohjelman rakennetta ja opintojen sisältöä nautakarjatalouden opintojen osalta. Lähdemateriaalina käytin pedagogiikan kirjallisuutta ja sähköisiä julkaisuja, Virtuaalikylää, Hamkin SoleOps:ia ja sähköpostihaastattelua.
Selvityksen käytännössä oppimisesta nautakarjatalouden opetuksessa suoritin kahden eri Webropol-ohjelmalla tehdyn kyselyn avulla. Kyselyt sisälsivät avoimia ja monivalinta kysymyksiä sekä vapaa sana -osion. Kyselyt kohdistettiin 25 luonnonvara-alan oppilaitoksen nautakarjatalouden opettajille ja Hamkin noin 260 agrologiopiskelijalle.
Opinnäytetyöni tuloksena syntyi useita kehitysehdotuksia. Keskeisimpiä ehdotuksia olivat navettaviikon ohjeistuksen uusiminen opiskelijatyönä, käytännön harjoitusten ryhmäkokojen pienentäminen ja opiskelijoiden hyödyntäminen käytännön harjoitusten apuohjaajina sekä yhteistyömaatilojen etsiminen oppilaitoksen lähialueelta.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää, miten Mustialan nautakarjatalouden opetuksessa voitaisiin nykyistä enemmän hyödyntää opetusnavettaa tavoitteena lisätä käytännön ja teoriatiedon yhdistämistä opinnoissa. Tavoitteena oli myös, että työni tuloksia voisivat hyödyntää muidenkin oppilaitosten nautakarjatalouden opettajat sekä mahdollisesti myös muiden aineiden opettajat soveltuvin osin.
Opinnäytetyöni kirjallisuusosiossa selvitin minkälaisia teoriaa ja käytäntöä yhdistäviä oppimismuotoja ja oppimismenetelmiä on olemassa. Kirjallisuusosiossa esittelin myös Hämeen ammattikorkeakoulun maaseutuelinkeinojen koulutusohjelman rakennetta ja opintojen sisältöä nautakarjatalouden opintojen osalta. Lähdemateriaalina käytin pedagogiikan kirjallisuutta ja sähköisiä julkaisuja, Virtuaalikylää, Hamkin SoleOps:ia ja sähköpostihaastattelua.
Selvityksen käytännössä oppimisesta nautakarjatalouden opetuksessa suoritin kahden eri Webropol-ohjelmalla tehdyn kyselyn avulla. Kyselyt sisälsivät avoimia ja monivalinta kysymyksiä sekä vapaa sana -osion. Kyselyt kohdistettiin 25 luonnonvara-alan oppilaitoksen nautakarjatalouden opettajille ja Hamkin noin 260 agrologiopiskelijalle.
Opinnäytetyöni tuloksena syntyi useita kehitysehdotuksia. Keskeisimpiä ehdotuksia olivat navettaviikon ohjeistuksen uusiminen opiskelijatyönä, käytännön harjoitusten ryhmäkokojen pienentäminen ja opiskelijoiden hyödyntäminen käytännön harjoitusten apuohjaajina sekä yhteistyömaatilojen etsiminen oppilaitoksen lähialueelta.