Digimarkkinoinnin kehityssuunnitelma, Case Yritys X oy
Backman, Mia (2019)
Backman, Mia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522177
Tiivistelmä
Digimarkkinoinnin kehityssuunnitelman tavoite on tutustuttaa digimarkkinointi käsitteenä Yritys X oy:n työntekijöille ja sitä kautta saada kehityssuunta yrityksen diginäkyvyyden parantamiselle.
Teoreettinen osuus käsittelee markkinoinnin kilpailukeinoja käyttäen hyväksi 4P-mallin markkinointimixiä. Tämän avulla saadaan perusta markkinoinnille, mikä on tärkeä huomioida kehityssuunnitelmaa rakentaessa. Opinnäytetyö etenee esitellen
digimarkkinoinnin kehityskohteita.
Kehityssuunnitelman luomiseen käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyksi. Kuluttajakyselyn avulla tutkittiin kuluttajan kiinnostusta digimarkkinointiin ja
digimarkkinoinnin vaikutusta kuluttajan ostokäyttäytymiseen. Kyselytutkimus oli avoinna Facebookissa lähes 300:lle ihmiselle, joista 24 vastasi kyselyyn. Tutkimustulos antaa suuntaa aihepiireihin, joita tulisi huomioida erityisesti sosiaalisen median
digimarkkinointia suunniteltaessa.
Tuloksissa käsitellään digimarkkinoinnin lisäämisen vaikutuksia yritykselle. Yritys X oy ymmärtää, että digimarkkinoinnilla voidaan luoda parempaa vuorovaikutusta yrityksen ja kuluttajan välille (b-to-c), sekä yrityksen ja asiakkaan välille (b-to-b). Opinnäytetyössä listataan tärkeimmiksi valittuja digimarkkinoinnin kanavia yhdessä henkilökunnan kanssa. Näitä ovat Facebook, Instagram, hakukonemarkkinointi, yrityksen internetsivut ja yrityksen blogi.
Teoreettinen osuus käsittelee markkinoinnin kilpailukeinoja käyttäen hyväksi 4P-mallin markkinointimixiä. Tämän avulla saadaan perusta markkinoinnille, mikä on tärkeä huomioida kehityssuunnitelmaa rakentaessa. Opinnäytetyö etenee esitellen
digimarkkinoinnin kehityskohteita.
Kehityssuunnitelman luomiseen käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyksi. Kuluttajakyselyn avulla tutkittiin kuluttajan kiinnostusta digimarkkinointiin ja
digimarkkinoinnin vaikutusta kuluttajan ostokäyttäytymiseen. Kyselytutkimus oli avoinna Facebookissa lähes 300:lle ihmiselle, joista 24 vastasi kyselyyn. Tutkimustulos antaa suuntaa aihepiireihin, joita tulisi huomioida erityisesti sosiaalisen median
digimarkkinointia suunniteltaessa.
Tuloksissa käsitellään digimarkkinoinnin lisäämisen vaikutuksia yritykselle. Yritys X oy ymmärtää, että digimarkkinoinnilla voidaan luoda parempaa vuorovaikutusta yrityksen ja kuluttajan välille (b-to-c), sekä yrityksen ja asiakkaan välille (b-to-b). Opinnäytetyössä listataan tärkeimmiksi valittuja digimarkkinoinnin kanavia yhdessä henkilökunnan kanssa. Näitä ovat Facebook, Instagram, hakukonemarkkinointi, yrityksen internetsivut ja yrityksen blogi.