Sosiaalisen median hyödyntäminen opiskelussa HAAGA-HELIAn tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa
Huhmarniemi, Antti (2010)
Huhmarniemi, Antti
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101131332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101131332
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin sosiaalisen median hyödyntämistä opiskelussa HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa. Koska sosiaalinen media nostaa jatkuvasti suosiotaan ja sen on havaittu yhdistävän ihmisiä tehokkaasti, on aiheellista tutkia kuinka se saataisiin yhdistettyä opiskeluun. Tutkimuksessa selvitettiin sekä suomen kielellä että englannin kielellä opiskelevien opiskelijoiden mielipiteitä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, joka lähetettiin HAAGA-HELIAn tieto-jenkäsittelyn opiskelijoille sähköpostitse ja heillä oli viikko aikaa vastata kysymyksiin sosiaalisen median hyödyntämisestä. Kyselytutkimukseen pystyi vastaamaan 26.10.2010 – 2.11.2010 välisenä aikana. Kyselyssä tiedusteltiin, mitä sosiaalisen median sovelluksia vastaajat käyttävät ja kuinka usein. Heiltä kysyttiin myös, miten he haluaisivat hyödyntää sosiaalisen median sovelluksia opiskelussa sekä kuinka opetusta voitaisiin parantaa sosiaalisen median näkökulmasta.
Tutkimuksen tulokseksi saatiin, että sosiaalista mediaa ei ole hyödynnetty HAAGA-HELIAssa riittävästi. Suurin osa kyselyyn vastaajista haluaisi käyttää sosiaalista mediaa opiskelun hyödyntämiseksi, sillä se kehittäisi ryhmätyöskentelyä, tekisi opiskelusta mielekkäämpää, parantaisi opettajan sekä opiskelijoiden välistä kommunikaatiota sekä edistäisi etätyöskentelyä. Sosiaalisen median sovelluksista Facebook ja YouTube nostettiin hyödyllisimmiksi. Facebookin avulla yhteydenpito hoituu näppärästi ja YouTubeen voidaan ladata opintomateriaalia ja luentoja.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää opiskelussa HAAGA-HELIAn tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa. Tuloksista voidaan päätellä, että sosiaalisen median potentiaalia ei ole vielä kokonaan ymmärretty. Viisaasti hyödynnettynä sillä on mahdollisuuksia parantaa oppimistuloksia ja tehdä opiskelusta tehokkaampaa. Tämä tutkimus antoi suuntaa sille, miten sosiaalista mediaa pystyy hyödyntämään. Laajemmalle lisätutkimukselle on kuitenkin tarvetta, mikäli sosiaalista mediaa halutaan hyödyntää kaikkien koulutusohjelmien osalta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, joka lähetettiin HAAGA-HELIAn tieto-jenkäsittelyn opiskelijoille sähköpostitse ja heillä oli viikko aikaa vastata kysymyksiin sosiaalisen median hyödyntämisestä. Kyselytutkimukseen pystyi vastaamaan 26.10.2010 – 2.11.2010 välisenä aikana. Kyselyssä tiedusteltiin, mitä sosiaalisen median sovelluksia vastaajat käyttävät ja kuinka usein. Heiltä kysyttiin myös, miten he haluaisivat hyödyntää sosiaalisen median sovelluksia opiskelussa sekä kuinka opetusta voitaisiin parantaa sosiaalisen median näkökulmasta.
Tutkimuksen tulokseksi saatiin, että sosiaalista mediaa ei ole hyödynnetty HAAGA-HELIAssa riittävästi. Suurin osa kyselyyn vastaajista haluaisi käyttää sosiaalista mediaa opiskelun hyödyntämiseksi, sillä se kehittäisi ryhmätyöskentelyä, tekisi opiskelusta mielekkäämpää, parantaisi opettajan sekä opiskelijoiden välistä kommunikaatiota sekä edistäisi etätyöskentelyä. Sosiaalisen median sovelluksista Facebook ja YouTube nostettiin hyödyllisimmiksi. Facebookin avulla yhteydenpito hoituu näppärästi ja YouTubeen voidaan ladata opintomateriaalia ja luentoja.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää opiskelussa HAAGA-HELIAn tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa. Tuloksista voidaan päätellä, että sosiaalisen median potentiaalia ei ole vielä kokonaan ymmärretty. Viisaasti hyödynnettynä sillä on mahdollisuuksia parantaa oppimistuloksia ja tehdä opiskelusta tehokkaampaa. Tämä tutkimus antoi suuntaa sille, miten sosiaalista mediaa pystyy hyödyntämään. Laajemmalle lisätutkimukselle on kuitenkin tarvetta, mikäli sosiaalista mediaa halutaan hyödyntää kaikkien koulutusohjelmien osalta.