Sosiaalinen Media Con.nexo'n markkinoinnissa
Stenman, Nora (2010)
Stenman, Nora
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102112250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102112250
Tiivistelmä
Con.nexo’ on milanolainen IT-konsulttiyritys, joka myy räätälöitäviä tietoteknisiä palvelupaketteja pääasiassa teollisuus-, jälleenmyynti- ja telekommunikaatioalan yrityksille. Nopeasti kehittyvällä alalla on tärkeää erottautua kilpailijoista osoittamalla yrityksen ammattitaito ja palvelemalla asiakkaita paremmin kuin kilpailijat.
Con.nexo’n aikaisempana tavoitteena on ollut parantaa asiakkaan brändikokemusta sekä laajentaa tunnettuuttaan kansainvälisesti. Yrityksessä kuitenkin koetaan, ettei sen integroitu markkinaviestintä nykyisessä muodossaan riitä tavoitteiden saavuttamiseen. Brändikokemusta vahvistavan tunnettuuden laajentaminen nähdään hyvin tärkeäksi uusien kansainvälisten tuotelanseerausten alla, jotka ovat tarkoitettu toteutettaviksi keväällä 2011. Tähän ratkaisuksi esitin Con.nexo’lle idean sosiaaliseen mediaan osallistumisesta markkinointikeinona. Sosiaalisessa mediassa markkinoinnilla yritys voi vahvistaa eri keinoin asiakassuhteitaan ja luoda pitkäikäisiä suhteita kaikkien sidosryhmiensä jäseniin.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Con.nexo’lle suunnitelma sosiaalisen median markkinointiin ryhtymisestä, joka käsittää vaihe vaiheelta toiminnan suunnittelun. Lähtötilanteen analyysi, tavoitteet, strategia, taktiikka, toiminnan suunnitelma sekä seurannan mittarit ja menetelmät kuuluvat kaikki tässä raportissa käytettyyn SOSTAC®-malliin, jonka avulla sosiaalisen median markkinointia suunnitellaan. Työssä ei käsitellä sosiaalisessa mediassa mainontaa, koska sillä ei oleteta olevan merkitystä vuorovaikutteiseen suhteiden luomiseen ja kehittämiseen, mikä taas on yksi yrityksen asettamista tavoitteista sosiaalisessa mediassa markkinoinnille.
Yritysblogi, Twitter, Facebook, LinkedIn, sosiaaliset bookmarking- ja uutissivustot, Wikipedia, YouTube sekä keskusteluyhteisöt kuuluvat kaikki verkkosivujen lisäksi niihin Con.nexo’n kanaviin, joiden avulla se pyrkii tavoittamaan digitaalisessa ympäristössä luontevasti liikkuvan kohdeyleisön.
Con.nexo’n aikaisempana tavoitteena on ollut parantaa asiakkaan brändikokemusta sekä laajentaa tunnettuuttaan kansainvälisesti. Yrityksessä kuitenkin koetaan, ettei sen integroitu markkinaviestintä nykyisessä muodossaan riitä tavoitteiden saavuttamiseen. Brändikokemusta vahvistavan tunnettuuden laajentaminen nähdään hyvin tärkeäksi uusien kansainvälisten tuotelanseerausten alla, jotka ovat tarkoitettu toteutettaviksi keväällä 2011. Tähän ratkaisuksi esitin Con.nexo’lle idean sosiaaliseen mediaan osallistumisesta markkinointikeinona. Sosiaalisessa mediassa markkinoinnilla yritys voi vahvistaa eri keinoin asiakassuhteitaan ja luoda pitkäikäisiä suhteita kaikkien sidosryhmiensä jäseniin.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Con.nexo’lle suunnitelma sosiaalisen median markkinointiin ryhtymisestä, joka käsittää vaihe vaiheelta toiminnan suunnittelun. Lähtötilanteen analyysi, tavoitteet, strategia, taktiikka, toiminnan suunnitelma sekä seurannan mittarit ja menetelmät kuuluvat kaikki tässä raportissa käytettyyn SOSTAC®-malliin, jonka avulla sosiaalisen median markkinointia suunnitellaan. Työssä ei käsitellä sosiaalisessa mediassa mainontaa, koska sillä ei oleteta olevan merkitystä vuorovaikutteiseen suhteiden luomiseen ja kehittämiseen, mikä taas on yksi yrityksen asettamista tavoitteista sosiaalisessa mediassa markkinoinnille.
Yritysblogi, Twitter, Facebook, LinkedIn, sosiaaliset bookmarking- ja uutissivustot, Wikipedia, YouTube sekä keskusteluyhteisöt kuuluvat kaikki verkkosivujen lisäksi niihin Con.nexo’n kanaviin, joiden avulla se pyrkii tavoittamaan digitaalisessa ympäristössä luontevasti liikkuvan kohdeyleisön.