Tampereen Insinööritoimisto Oy:n varastonhallinan kehittäminen
Virtanen, Henri (2011)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103233481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103233481
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Tampereen Insinööritoimisto Oy:n varaston toimintaan liittyviä ongelmia ja etsiä mahdollisia ratkaisumalleja. Ajatuksena oli kehittää jo olemassa olevia työkaluja entistä paremmiksi ja samalla kehittää kokonaan uusia ratkaisuja. Uusien ratkaisujen toimintaa tultaisiin tarkkailemaan tiiviisti heti niiden käyttöönoton jälkeen, jotta niillä saavutettava todellinen hyöty olisi helposti arvioitavissa. Tavoitteena oli myös parantaa yleistä tuottavuutta ja asiakastyytyväisyyttä. Näiden tavoitteiden toteutumisen myötä varaston kyky toimia tehokkaasti ja järjestelmällisesti paranisi huomattavasti.
Työ alkoi perusteellisella varaston kartoituksella, jossa käytiin läpi eri tuoteryhmiä ja mietittiin niiden sijoittelun järkevyyttä. Olemassa olevia hyllyjä ei aiottu muuttaa, joten sijoittelun tärkeys nousi avainasemaan. Suurimmaksi ongelmaksi muodostui tilanpuute sekä epäkurantin ja kiertämättömän tavaran määrä. Kiertämättömiä tuotteita ja suoranaista romua on hyllyssä niin paljon, että meneville nimikkeille ei ole riittävästi tilaa. Tämän seurauksena varasto usein ruuhkautuu ja tukkeutuu sekä tuotteiden löydettävyys kärsii suunnattomasti.
Toinen oleellinen asia oli varastonhallinnan parantaminen tietoteknisellä tasolla Microsoft Exceliä hyväksikäyttäen. Yhdessä atk-henkilöstön kanssa jo olemassa olevia raportointityökaluja kehitettiin tarpeiden mukaisesti, jolloin saatiin toimivat seurantatyökalut mm. JOT-toimitusten, saapuvan ja lähtevän tavaran ja asiakkaiden erityistilausten seurantaan.
Seurannan parantuessa myös tehokkuus nousee ja sitä auttamaan on suunnitteilla tulevaisuudessa monia ratkaisuja. Tuotteiden tunnistettavuus EAN-viivakoodin avulla, tuotteiden paikoitus hyllyihin, epäkuranteista tuotteista eroon pääseminen ja toimitus- sekä ostoerien läpikäynti auttavat varmasti parantamaan toiminnan tehokkuutta ja loppuasiakkaan tyytyväisyyttä.
Työ alkoi perusteellisella varaston kartoituksella, jossa käytiin läpi eri tuoteryhmiä ja mietittiin niiden sijoittelun järkevyyttä. Olemassa olevia hyllyjä ei aiottu muuttaa, joten sijoittelun tärkeys nousi avainasemaan. Suurimmaksi ongelmaksi muodostui tilanpuute sekä epäkurantin ja kiertämättömän tavaran määrä. Kiertämättömiä tuotteita ja suoranaista romua on hyllyssä niin paljon, että meneville nimikkeille ei ole riittävästi tilaa. Tämän seurauksena varasto usein ruuhkautuu ja tukkeutuu sekä tuotteiden löydettävyys kärsii suunnattomasti.
Toinen oleellinen asia oli varastonhallinnan parantaminen tietoteknisellä tasolla Microsoft Exceliä hyväksikäyttäen. Yhdessä atk-henkilöstön kanssa jo olemassa olevia raportointityökaluja kehitettiin tarpeiden mukaisesti, jolloin saatiin toimivat seurantatyökalut mm. JOT-toimitusten, saapuvan ja lähtevän tavaran ja asiakkaiden erityistilausten seurantaan.
Seurannan parantuessa myös tehokkuus nousee ja sitä auttamaan on suunnitteilla tulevaisuudessa monia ratkaisuja. Tuotteiden tunnistettavuus EAN-viivakoodin avulla, tuotteiden paikoitus hyllyihin, epäkuranteista tuotteista eroon pääseminen ja toimitus- sekä ostoerien läpikäynti auttavat varmasti parantamaan toiminnan tehokkuutta ja loppuasiakkaan tyytyväisyyttä.