Reaaliaikaisen 3D-animaation toteuttaminen Cave-ympäristössä
Suurkoivu, Janne (2011)
Suurkoivu, Janne
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103223439
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103223439
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia miten VR-laboratorion Cave-järjestelmään voidaan rakentaa reaaliaikainen virtuaalihahmon liikkeentunnistus.
Virtuaalihahmon osalta työ keskittyi valmiin virtuaalihahmon luurangon ja geomet-rian yhteen liittämiseen. Miten saadaan luuranko toimimaan hahmon geometrian kanssa ja miten valmis virtuaalihahmo viedään liikkeentunnistussovellukseen. Virtuaalihahmon rakennussovelluksena käytetään 3Ds max –ohjelmistoa.
Paikannuslaitteen osalta työ keskittyy siihen kuinka paikannussensoreita lisätään olemassa olevaan järjestelmään.
Lopuksi tutkittiin miten virtuaalihahmo ja paikannussensorit liitetään yhteen Vir-tools-ohjelmassa.
Tutkimuksessa ilmeni, että helpoin osuus oli Virtuaalihahmon rakennus. Virtuaali-hahmon luiden rakentamisessa piti ottaa huomioon liikkeentunnistussovelluksena toimiva Virtools-ohjelmisto ja sen asetukset.
Paikannussensorien lisäämisessä oli ongelmia vanhojen laitteiden ja Virtools-ohjelmiston teknisen tuen puutteen takia. Myös ympäristön magneettisuus aiheutti häiriöitä herkille laitteille.
Sensorien mittaustiedon lisääminen Virtools-ohjelmistoon oli ongelmatonta ja vir-tuaalihahmon lisääminen samaan kokoonpanotiedostoon oli suhteellisen helppoa. Virtuaalihahmon rakenteena käytettiin Virtools-ohjelmiston Building Block -rakennuspalikoita.
Virtuaalihahmon osalta työ keskittyi valmiin virtuaalihahmon luurangon ja geomet-rian yhteen liittämiseen. Miten saadaan luuranko toimimaan hahmon geometrian kanssa ja miten valmis virtuaalihahmo viedään liikkeentunnistussovellukseen. Virtuaalihahmon rakennussovelluksena käytetään 3Ds max –ohjelmistoa.
Paikannuslaitteen osalta työ keskittyy siihen kuinka paikannussensoreita lisätään olemassa olevaan järjestelmään.
Lopuksi tutkittiin miten virtuaalihahmo ja paikannussensorit liitetään yhteen Vir-tools-ohjelmassa.
Tutkimuksessa ilmeni, että helpoin osuus oli Virtuaalihahmon rakennus. Virtuaali-hahmon luiden rakentamisessa piti ottaa huomioon liikkeentunnistussovelluksena toimiva Virtools-ohjelmisto ja sen asetukset.
Paikannussensorien lisäämisessä oli ongelmia vanhojen laitteiden ja Virtools-ohjelmiston teknisen tuen puutteen takia. Myös ympäristön magneettisuus aiheutti häiriöitä herkille laitteille.
Sensorien mittaustiedon lisääminen Virtools-ohjelmistoon oli ongelmatonta ja vir-tuaalihahmon lisääminen samaan kokoonpanotiedostoon oli suhteellisen helppoa. Virtuaalihahmon rakenteena käytettiin Virtools-ohjelmiston Building Block -rakennuspalikoita.