Jyväskyläläisten ikäihmisten kokemuksia vapaaehtoisen antamasta kertaluonteisesta asiointiavusta
Kareinen, Erja (2011)
Kareinen, Erja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103082922
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103082922
Tiivistelmä
Monilla ikäihmisillä on yksinäistä ja vaikeuksia hoitaa jokapäiväisiä asioitaan. Kunnat eivät pysty tarjoamaan riittävästi palveluita, joten vapaaehtoisten apua tarvitaan. Ikäihmisten määrä on kasvamaan päin ja taloudellisesti kireä aika pahentaa tilannetta entisestään.
Opinnäytetyön tilaaja Vapari on Jyväskylän kaupungin alueella aktiivisesti toimiva, vapaaehtoisia välittävä keskus. Opinnäytetyö tuo esille ikäihmisten kokemuksia vapaaehtoisten antamasta kertaluonteisesta asiointiavusta ja samalla auttaa tunnistamaan kehityskohteet paremman palvelun tuottamiseksi toiminnassa, joka osaltaan tukee ikäihmisten kotona selviämistä. Kysely tehtiin puhelinhaastatteluna, johon ikäihmisten oli helppo vastata. Puhelinhaastattelun pohjaksi laadittiin kysymyksiä yhteistyössä tilaajan kanssa.
Tulosten perusteella näyttää siltä, että ikäihmiset ovat pääosin hyvin tyytyväisiä saamaansa kertaluonteiseen asiointiapuun. Joillekin tämä on ainut tapa saada tarvitsemaansa asiointiapua, koska sukulaisia tai muita läheisiä ei ole käytettävissä, eivätkä varat riitä maksullisten palvelujen käyttöön. Haetun palvelun saanti ja luotettavuus koettiin tärkeimmiksi ominaisuuksiksi palvelua käyttäneiden keskuudessa. Kehityskohteena nousi esille väärinymmärryksien tuottaman virheellisen avun välttäminen. Joidenkin mielestä avun saaminen kestää liian kauan. Tehokkaampi tiedottaminen auttaa myös asiakkaita muistamaan paremmin vapaaehtoistyön periaatteet.
Vuosi 2011 on nimetty Euroopan unionissa vapaaehtoistyön teemavuodeksi. Teemavuoden tarkoituksena on luoda suotuisat olosuhteet vapaaehtoistyölle. Myös asiakkaiden näkemyksiä tarvitaan tämän tavoitteen saavuttamiseksi.
Opinnäytetyön tilaaja Vapari on Jyväskylän kaupungin alueella aktiivisesti toimiva, vapaaehtoisia välittävä keskus. Opinnäytetyö tuo esille ikäihmisten kokemuksia vapaaehtoisten antamasta kertaluonteisesta asiointiavusta ja samalla auttaa tunnistamaan kehityskohteet paremman palvelun tuottamiseksi toiminnassa, joka osaltaan tukee ikäihmisten kotona selviämistä. Kysely tehtiin puhelinhaastatteluna, johon ikäihmisten oli helppo vastata. Puhelinhaastattelun pohjaksi laadittiin kysymyksiä yhteistyössä tilaajan kanssa.
Tulosten perusteella näyttää siltä, että ikäihmiset ovat pääosin hyvin tyytyväisiä saamaansa kertaluonteiseen asiointiapuun. Joillekin tämä on ainut tapa saada tarvitsemaansa asiointiapua, koska sukulaisia tai muita läheisiä ei ole käytettävissä, eivätkä varat riitä maksullisten palvelujen käyttöön. Haetun palvelun saanti ja luotettavuus koettiin tärkeimmiksi ominaisuuksiksi palvelua käyttäneiden keskuudessa. Kehityskohteena nousi esille väärinymmärryksien tuottaman virheellisen avun välttäminen. Joidenkin mielestä avun saaminen kestää liian kauan. Tehokkaampi tiedottaminen auttaa myös asiakkaita muistamaan paremmin vapaaehtoistyön periaatteet.
Vuosi 2011 on nimetty Euroopan unionissa vapaaehtoistyön teemavuodeksi. Teemavuoden tarkoituksena on luoda suotuisat olosuhteet vapaaehtoistyölle. Myös asiakkaiden näkemyksiä tarvitaan tämän tavoitteen saavuttamiseksi.