Esimies- ja alaistaidot
Hurri, Leena (2011)
Hurri, Leena
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103243549
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103243549
Tiivistelmä
Johtamisesta ja esimiestaidoista on tehty paljon tutkimuksia ja niistä on myös monia teorioita. Työntekijän rooliin ja alaistaitoihin on vasta viime vuosina ryhdytty kiinnittämään huomiota ja alaistaidot ovat nousseet johtamisen uudeksi näkökulmaksi.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaiset alais- ja esimiestaidot Mikkelin ammattikorkeakoulun henkilöstöllä on. Tavoitteena oli myös saada selville, mitä alaistaidot Mikkelin ammattikorkeakoulun henkilöstön mielestä ovat ja miten he haluaisivat itseään johdettavan. Tutkimuksessa selvitettiin, millaiset esimiestaidot Mikkelin ammattikorkeakoulun esimiehillä on alaisten näkökulmasta ja millaisiksi esimiesasemassa olevat itse arvioivat esimiestaitonsa. Lisäksi haluttiin saada selville, mitä mieltä henkilöstö on vuosittaisista kehityskeskusteluista. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka sitoutunutta henkilöstö on työhönsä ja Mikkelin ammattikorkeakouluun. Tutkimuksen kohteena oli koko Mikkelin ammattikorkeakoulun päätoiminen henkilöstö.
Tutkimuksen empiirinen osuus on kvantitatiivinen ja osittain kvalitatiivinen. Kysely tehtiin Webropol -ohjelmalla ja se lähetettiin 417 Mikkelin ammattikorkeakoulun työntekijälle sähköpostilla. Kysely toteutettiin elo-syyskuussa 2010 ja siihen vastasi 125 henkilöä.
Tutkimuksen perusteella vastaajilla on hyvät alais- ja esimiestaidot ja he haluavat näitä taitojaan myös kehittää. Alaistaitojen kehittämisen keinoina he näkevät palautteen antamisen, vastaanottamisen ja tavoitteiden asetannan työlleen. Esimiesten tekemään itsearviointiin ja alaisten tekemään arviointiin esimiestensä esimiestaidoista saatiin muutamia eroja, mutta kaiken kaikkiaan vastaajat olivat tyytyväisiä esimiestensä esimiestaitoihin. Vastaajat ovat sitoutuneita työhönsä ja Mikkelin ammattikorkeakouluun – he tekevät haasteellista koulutustaan vastaavaa työtä kannustavassa ilmapiirissä ja kokevat voivansa sanoa työyksikössään mielipiteensä vapaasti. Henkilöstö toivoo, että heitä johdettaisiin oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti sekä palautteen antamisen ja avoimen keskustelun kautta. Esimiehiltä kaivataan aikaa tavata alaisiaan säännöllisesti, mikä ei aina ole mahdollista moninaisten tehtävien ja vastuiden vuoksi. Käydyt kehityskeskustelut todettiin hyödyllisiksi. Työn tavoitteista sopiminen on kehityskeskusteluissa tärkein käsiteltävä asia. Työn tavoitteiden asettaminen nousi tutkimuksessa esiin useassa kohdassa. Jatkotutkimuksen aihe voisi liittyä tavoitteiden sopimiseen ja strategian jalkauttamiseen Mikkelin ammattikorkeakoulussa.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaiset alais- ja esimiestaidot Mikkelin ammattikorkeakoulun henkilöstöllä on. Tavoitteena oli myös saada selville, mitä alaistaidot Mikkelin ammattikorkeakoulun henkilöstön mielestä ovat ja miten he haluaisivat itseään johdettavan. Tutkimuksessa selvitettiin, millaiset esimiestaidot Mikkelin ammattikorkeakoulun esimiehillä on alaisten näkökulmasta ja millaisiksi esimiesasemassa olevat itse arvioivat esimiestaitonsa. Lisäksi haluttiin saada selville, mitä mieltä henkilöstö on vuosittaisista kehityskeskusteluista. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka sitoutunutta henkilöstö on työhönsä ja Mikkelin ammattikorkeakouluun. Tutkimuksen kohteena oli koko Mikkelin ammattikorkeakoulun päätoiminen henkilöstö.
Tutkimuksen empiirinen osuus on kvantitatiivinen ja osittain kvalitatiivinen. Kysely tehtiin Webropol -ohjelmalla ja se lähetettiin 417 Mikkelin ammattikorkeakoulun työntekijälle sähköpostilla. Kysely toteutettiin elo-syyskuussa 2010 ja siihen vastasi 125 henkilöä.
Tutkimuksen perusteella vastaajilla on hyvät alais- ja esimiestaidot ja he haluavat näitä taitojaan myös kehittää. Alaistaitojen kehittämisen keinoina he näkevät palautteen antamisen, vastaanottamisen ja tavoitteiden asetannan työlleen. Esimiesten tekemään itsearviointiin ja alaisten tekemään arviointiin esimiestensä esimiestaidoista saatiin muutamia eroja, mutta kaiken kaikkiaan vastaajat olivat tyytyväisiä esimiestensä esimiestaitoihin. Vastaajat ovat sitoutuneita työhönsä ja Mikkelin ammattikorkeakouluun – he tekevät haasteellista koulutustaan vastaavaa työtä kannustavassa ilmapiirissä ja kokevat voivansa sanoa työyksikössään mielipiteensä vapaasti. Henkilöstö toivoo, että heitä johdettaisiin oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti sekä palautteen antamisen ja avoimen keskustelun kautta. Esimiehiltä kaivataan aikaa tavata alaisiaan säännöllisesti, mikä ei aina ole mahdollista moninaisten tehtävien ja vastuiden vuoksi. Käydyt kehityskeskustelut todettiin hyödyllisiksi. Työn tavoitteista sopiminen on kehityskeskusteluissa tärkein käsiteltävä asia. Työn tavoitteiden asettaminen nousi tutkimuksessa esiin useassa kohdassa. Jatkotutkimuksen aihe voisi liittyä tavoitteiden sopimiseen ja strategian jalkauttamiseen Mikkelin ammattikorkeakoulussa.