Perehdyttämisopas uusille työntekijöille
Lipponen, Salla-Maria (2019)
Lipponen, Salla-Maria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324403
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli perehdyttämisprosessin kehittäminen Tahkolla sijaitsevalle rinneravintolalle. Perehdyttämisprosessin kehittämisen pohjaksi haastattelin työntekijöitä ja esimiestä perehdyttämisen nykytilan selvittämiseksi sekä kehityskohteiden löytämiseksi. Haastattelujen avulla laadin perehdyttämiskansion perehdyttämisen tueksi. Yrityksessä perehdyttäminen on tapahtunut tähän asti lähinnä mentorin avulla, mutta nyt siihen tueksi kaivataan kirjallista materiaalia, jolloin perehdyttämisestä saadaan tasalaatuisempaa ja tehokkaampaa.
Perehdyttämisellä tavoitellaan työntekijöiden tutustuttamista uuteen työpaikkansa sekä työympäristöönsä yrityksen strategian mukaisesti. Työn ja organisaation luonteen mukaan perehdyttämiselle voidaan asettaa erilaisia tavoitteita lain määräämien työturvallisuus asioiden lisäksi. Onnistuneen perehdyttämisprosessin luomiseksi tulee tavoitteiden olla selkeät ja perehdyttäjän tiedossa. Perehdyttämiskansio toimii niin perehdyttäjän kuin perehdytettävän tukena prosessin aikana.
Perehdyttämisprosessin kehittämisen aloitin haastattelemalla kolmea kokoaikaista ja kolmea osa-aikaista työntekijää, sekä esimiestä. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina kevään 2019 aikana. Lisäksi käytin apuna havainnointia omalta perehdyttämisjaksoltani sekä sen jälkeiseltä ajalta seurattuani muiden työntekijöiden perehdyttämistä.
Tutkimuksen tuloksena sain selville, että työntekijät kokivat tärkeäksi ravintolan esittelyn ja yhteisten pelisääntöjen luomisen. Ravintolan kokonaisvaltainen esittely uusille työntekijöille parantaa asiakkaan kokemusta ja tuo näin myös lisämyyntiä ravintolalle. Yhteisten pelisääntöjen luominen luo tasa-arvoa ja yhdenmukaisuutta työn tekoon. Näiden ajatusten pohjalta kasasin perehdyttämiskansion. Kansio tehtiin Microsoft Swayn avulla. Sway valittiin sen helppokäyttöisyyden ja muokattavuuden vuoksi. Sitä voi lukea melkein millä vaan laiteella, lisäksi sinne saa paljon kuvia ja videoita, jotka ovat mieluinen tapa perehdyttää.
Perehdyttämisellä tavoitellaan työntekijöiden tutustuttamista uuteen työpaikkansa sekä työympäristöönsä yrityksen strategian mukaisesti. Työn ja organisaation luonteen mukaan perehdyttämiselle voidaan asettaa erilaisia tavoitteita lain määräämien työturvallisuus asioiden lisäksi. Onnistuneen perehdyttämisprosessin luomiseksi tulee tavoitteiden olla selkeät ja perehdyttäjän tiedossa. Perehdyttämiskansio toimii niin perehdyttäjän kuin perehdytettävän tukena prosessin aikana.
Perehdyttämisprosessin kehittämisen aloitin haastattelemalla kolmea kokoaikaista ja kolmea osa-aikaista työntekijää, sekä esimiestä. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina kevään 2019 aikana. Lisäksi käytin apuna havainnointia omalta perehdyttämisjaksoltani sekä sen jälkeiseltä ajalta seurattuani muiden työntekijöiden perehdyttämistä.
Tutkimuksen tuloksena sain selville, että työntekijät kokivat tärkeäksi ravintolan esittelyn ja yhteisten pelisääntöjen luomisen. Ravintolan kokonaisvaltainen esittely uusille työntekijöille parantaa asiakkaan kokemusta ja tuo näin myös lisämyyntiä ravintolalle. Yhteisten pelisääntöjen luominen luo tasa-arvoa ja yhdenmukaisuutta työn tekoon. Näiden ajatusten pohjalta kasasin perehdyttämiskansion. Kansio tehtiin Microsoft Swayn avulla. Sway valittiin sen helppokäyttöisyyden ja muokattavuuden vuoksi. Sitä voi lukea melkein millä vaan laiteella, lisäksi sinne saa paljon kuvia ja videoita, jotka ovat mieluinen tapa perehdyttää.