Brändin vahvistaminen digimarkkinoinnin keinoin : case: Startup World Cup Finland 2019
Lahti, Jaakko; Latvala, Vesa-Pekka (2019)
Lahti, Jaakko
Latvala, Vesa-Pekka
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120123795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120123795
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Startup World Cup Finland tapahtumalle. Tavoitteena työssä oli rakentaa Startup World Cup Finland - tapahtuman brändiä digimarkkinoinnin keinoin. Opinnäytetyö on toiminnallinen, joten tapahtuman lopputulos koostuu brändin rakentamisen suunnittelusta ja osa-alueiden hahmottamisesta sekä niiden toteutuksesta digimarkkinointia hyödyntäen. Sillä tapahtuma on vuosittain järjestettävä, työ antaa myös valmiudet brändin vahvistamiselle ja hallinnalle tulevinakin vuosina.
Teoriaosuuden tarkoituksena oli antaa syvällisempi kuva tämän hetkisestä brändin tarkoituksesta ja siihen vaikuttavista muuttujista sekä kuinka vahvistaa sitä nykyaikaisin työkaluin ja menetelmin. Ottaen huomioon markkinoinnin vauhdilla muuttuvan alan, viitekehys oli rakennettu mahdollisimman ajankohtaisesta kirjallisuudesta ja lähteistä. Myös internetlähteitä oli hyödynnetty monipuolisesti niiden ajankohtaisuuden takia. Toiminnallinen osuus pohjautuivat Startup World Cup Finland 2019 projektitiimin havaintoihin. Havainnot pohjautuivat toteutukseen, joka oli tehty kerätyn tiedon pohjalta. Työssä käytiin läpi eri digimarkkinoinnin kanavia, ja niissä toteutettuja toimenpiteitä brändin vahvistamiseksi. Työssä avattiin myös, miten brändin vahvistaminen oli onnistunut sekä annettiin ehdotuksia tulevia vuosia varten, jotta brändin rakentaminen pysyisi jatkuvana prosessina.
Startup World Cup Finland 2019 järjestettiin toista kertaa Tampereella Pakkahuoneella. Tavoitteena oli rakentaa ja vahvistaa tapahtuman brändiä, eli mielikuvaa, jotta tulevina vuosina tapahtuma voisi saavuttaa asiakaskuntaa ympäri Suomen. Tapahtumassa isoimpana tavoitteena oli saada tapahtuma loppuunmyydyksi. Brändin mittaamisen haasteiden vuoksi asetettiin numeraaliset tavoitteet digimarkkinoinnin kanaviin. Facebookin tavoitteeksi asetimme arvioidun 500 tykkääjän rajan, johon emme kuitenkaan päässeet vaan lukema jäi 250:een. Tämäkin oli kuitenkin hyvä tulos, sillä tykkääjämäärä onnistuttiin jopa lähes kymmenkertaistamaan. Laadullisesti lopputulosta tarkasteltaessa onnistuttiin rakentamaan tapahtuman brändille tukeva pohja ja kattava määrä työkaluja tulevien vuosien brändin vahvistamiseen.
Teoriaosuuden tarkoituksena oli antaa syvällisempi kuva tämän hetkisestä brändin tarkoituksesta ja siihen vaikuttavista muuttujista sekä kuinka vahvistaa sitä nykyaikaisin työkaluin ja menetelmin. Ottaen huomioon markkinoinnin vauhdilla muuttuvan alan, viitekehys oli rakennettu mahdollisimman ajankohtaisesta kirjallisuudesta ja lähteistä. Myös internetlähteitä oli hyödynnetty monipuolisesti niiden ajankohtaisuuden takia. Toiminnallinen osuus pohjautuivat Startup World Cup Finland 2019 projektitiimin havaintoihin. Havainnot pohjautuivat toteutukseen, joka oli tehty kerätyn tiedon pohjalta. Työssä käytiin läpi eri digimarkkinoinnin kanavia, ja niissä toteutettuja toimenpiteitä brändin vahvistamiseksi. Työssä avattiin myös, miten brändin vahvistaminen oli onnistunut sekä annettiin ehdotuksia tulevia vuosia varten, jotta brändin rakentaminen pysyisi jatkuvana prosessina.
Startup World Cup Finland 2019 järjestettiin toista kertaa Tampereella Pakkahuoneella. Tavoitteena oli rakentaa ja vahvistaa tapahtuman brändiä, eli mielikuvaa, jotta tulevina vuosina tapahtuma voisi saavuttaa asiakaskuntaa ympäri Suomen. Tapahtumassa isoimpana tavoitteena oli saada tapahtuma loppuunmyydyksi. Brändin mittaamisen haasteiden vuoksi asetettiin numeraaliset tavoitteet digimarkkinoinnin kanaviin. Facebookin tavoitteeksi asetimme arvioidun 500 tykkääjän rajan, johon emme kuitenkaan päässeet vaan lukema jäi 250:een. Tämäkin oli kuitenkin hyvä tulos, sillä tykkääjämäärä onnistuttiin jopa lähes kymmenkertaistamaan. Laadullisesti lopputulosta tarkasteltaessa onnistuttiin rakentamaan tapahtuman brändille tukeva pohja ja kattava määrä työkaluja tulevien vuosien brändin vahvistamiseen.