Varastoalan ammattiosaamisen näyttöjen kehittäminen : case: Porvoon ammattiopisto Amisto
Pulkkinen, Pekka (2011)
Pulkkinen, Pekka
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103062864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103062864
Tiivistelmä
Työssä käsitellään varastoalan ammattiosaamisen näyttöjen kehittämistä Porvoon ammattiopisto Amistolla. Työ keskittyy lähinnä ammattiosaamisen näytön käytännön tekemisen kehittämiseen. Arviointien ja muun ammattiosaamisen näyttöön liittyvän toiminnan kehittäminen on rajattu tutkimuksen ulkopuolelle.
Tutkimuksen tarkoituksena on kehittää 2009 alkaneelle Porvoon ammattiopisto Amiston varastonhoitajalinjalle toimivat ja tasapuoliset näyttösuunnitelmat, jotka palvelevat niin oppilaitosta kuin opiskelijaakin. Työssä huomioidaan työelämän näkökulma, jonka merkitys on jatkuvasti lisääntynyt osana nykyaikaista opiskelua. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millainen olisivat hyvät ammattiosaamisen näytöt ja miten se parhaiten palvelisi Porvoon ammattiopiston varastoalan koulutusohjelmaa, opiskelijoita ja paikallista työelämää.
Tutkimus on toteutettu haastatellen opiskelijoita ja opettajia Itä-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän toisen asteen logistiikan koulutuksessa Porvoon ammattiopisto Amistolla ja lisäksi yhtä opettajaa toisesta oppilaitoksesta. Materiaalina on käytetty myös erilaisia kirjallisia lähteitä, joiden tietoihin Amiston käytänteitä on verrattu. Haastattelujen tukena on käytetty erillistä kyselykaavaketta. Yksi tärkeä tutkimusmenetelmä on myös osallistuva havainnointi. Työssä käytettyjä tutkimusmenetelmiä selitetään aineistoista tehtyjen havaintojen yhteydessä.
Työn tärkeimpinä tutkimustuloksina voidaan todeta, että ammattiosaamisen näytöt olisi hyvä järjestää oppilaitosympäristössä, viimeisenä opiskeluvuonna ja niin, että näyttötilanne on standardisoitu ja pieniin osa-alueisiin jaettu tilanne. Tutkimuksessa tuli myös selkeästi esiin, että erilaisten oppijoiden huomioiminen näyttötilanteissa on tärkeää. Huomionarvoista on, että eri lähteet ovat näkemyksissään hyvin yksimielisiä
Edellä mainittujen tulosten lisäksi työ toi esiin kehittämisajatuksia tulevaisuuden näyttöjä ajatellen. Vaikka tutkimus nyt päätyy edellä mainittuihin tuloksiin, on mahdollista, että tulevaisuudessa ammattiosaamisen näyttö järjestetään toisin.
Tutkimuksen tarkoituksena on kehittää 2009 alkaneelle Porvoon ammattiopisto Amiston varastonhoitajalinjalle toimivat ja tasapuoliset näyttösuunnitelmat, jotka palvelevat niin oppilaitosta kuin opiskelijaakin. Työssä huomioidaan työelämän näkökulma, jonka merkitys on jatkuvasti lisääntynyt osana nykyaikaista opiskelua. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millainen olisivat hyvät ammattiosaamisen näytöt ja miten se parhaiten palvelisi Porvoon ammattiopiston varastoalan koulutusohjelmaa, opiskelijoita ja paikallista työelämää.
Tutkimus on toteutettu haastatellen opiskelijoita ja opettajia Itä-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän toisen asteen logistiikan koulutuksessa Porvoon ammattiopisto Amistolla ja lisäksi yhtä opettajaa toisesta oppilaitoksesta. Materiaalina on käytetty myös erilaisia kirjallisia lähteitä, joiden tietoihin Amiston käytänteitä on verrattu. Haastattelujen tukena on käytetty erillistä kyselykaavaketta. Yksi tärkeä tutkimusmenetelmä on myös osallistuva havainnointi. Työssä käytettyjä tutkimusmenetelmiä selitetään aineistoista tehtyjen havaintojen yhteydessä.
Työn tärkeimpinä tutkimustuloksina voidaan todeta, että ammattiosaamisen näytöt olisi hyvä järjestää oppilaitosympäristössä, viimeisenä opiskeluvuonna ja niin, että näyttötilanne on standardisoitu ja pieniin osa-alueisiin jaettu tilanne. Tutkimuksessa tuli myös selkeästi esiin, että erilaisten oppijoiden huomioiminen näyttötilanteissa on tärkeää. Huomionarvoista on, että eri lähteet ovat näkemyksissään hyvin yksimielisiä
Edellä mainittujen tulosten lisäksi työ toi esiin kehittämisajatuksia tulevaisuuden näyttöjä ajatellen. Vaikka tutkimus nyt päätyy edellä mainittuihin tuloksiin, on mahdollista, että tulevaisuudessa ammattiosaamisen näyttö järjestetään toisin.