Tiimityön kehittäminen ammatillisessa oppilaitoksessa
Lintunen, Aira (2011)
Lintunen, Aira
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103253584
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103253584
Tiivistelmä
Yhteiskunnassa tapahtuneet muutokset ovat aiheuttaneet organisaatioiden madaltumisen yrityksissä sekä julkishallinnossa. Myös ammatillisissa oppilaitoksissa on siirrytty tiimimäiseen työskentelytapaan, joissa verkostoissa toimiminen on yhä tärkeämpää. Muutoksella haetaan tuottavuutta ja joustavuutta työyhteisön toimintaan. Tiimityö vähentää myös johtamisen tarvetta, jolloin tiimin jäseniltä odotetaan itsejohtoisuutta. Lisäksi heillä on mahdollisuus vaikuttaa omaan työhön yhä enemmän.
Tässä kehittämistyössä analysoidaan tiimityön sen hetkistä kehitysvaihetta. Kehittämistyössä selvitettiin, miten opettajat kokevat yhteistyön ja itsejohtoisuuden toimivan tiimeissä, minkälaista tukea tiimit odottavat esimiehiltä, missä kehitysvaiheessa tiimit ovat ja miten tiimityötä halutaan kehittää.
Kehittämistyö toteutettiin Pohjois-Karjalan ammattiopisto Joensuu palvelut, palvelualoilla. Aluksi kerättiin tausta-aineisto itsearviointikyselynä. Tuloksista tehtiin johtopäätökset teoriaperustaan perustuen. Tämän jälkeen tehtiin kehitysosa, joka perustuu itsearvioinnin tuloksista nousseisiin kehittämistä vaativiin asioihin sekä teoriatietoon. Lopuksi tehtiin palvelualojen tiimityön kehittämisehdotus, jossa esitetään parannuskeinoja niihin asioihin, jotka eniten vaikeuttavat tiimityön tekemistä.
Itsearvioinnin tuloksista ilmeni, että tiimeissä tehdään yhteistyötä ja osataan toimia itsejohtoisesti, mutta ne vaativat edelleenkin kehittämistä. Tiimin jäsenet kaipaavat enemmän esimiesten tukea ja ohjausta. Tiimien kehitysvaiheita tarkastellaan Katzenbachin & Smithin (1993, 101) tekemän kehityskäyrän kautta. Voidaan todeta, että tiimityötä pitää kehittää kokonaisuutena, jotta päästään potentiaalisen tiimin tasolta todellisen tiimin tasolle. Opettajat kokivat, että erityisesti tiedonkulkua pitää parantaa.
Tiimityön kehittäminen vaatii pitkäkestoista valmennusta, ja suunnitelmallisuutta sekä esimiesten sitoutumista kehittämistyön johtamiseen. Myös tiimin jäseniltä vaaditaan sitoutumista sekä halua uuden oppimiseen.
Tässä kehittämistyössä analysoidaan tiimityön sen hetkistä kehitysvaihetta. Kehittämistyössä selvitettiin, miten opettajat kokevat yhteistyön ja itsejohtoisuuden toimivan tiimeissä, minkälaista tukea tiimit odottavat esimiehiltä, missä kehitysvaiheessa tiimit ovat ja miten tiimityötä halutaan kehittää.
Kehittämistyö toteutettiin Pohjois-Karjalan ammattiopisto Joensuu palvelut, palvelualoilla. Aluksi kerättiin tausta-aineisto itsearviointikyselynä. Tuloksista tehtiin johtopäätökset teoriaperustaan perustuen. Tämän jälkeen tehtiin kehitysosa, joka perustuu itsearvioinnin tuloksista nousseisiin kehittämistä vaativiin asioihin sekä teoriatietoon. Lopuksi tehtiin palvelualojen tiimityön kehittämisehdotus, jossa esitetään parannuskeinoja niihin asioihin, jotka eniten vaikeuttavat tiimityön tekemistä.
Itsearvioinnin tuloksista ilmeni, että tiimeissä tehdään yhteistyötä ja osataan toimia itsejohtoisesti, mutta ne vaativat edelleenkin kehittämistä. Tiimin jäsenet kaipaavat enemmän esimiesten tukea ja ohjausta. Tiimien kehitysvaiheita tarkastellaan Katzenbachin & Smithin (1993, 101) tekemän kehityskäyrän kautta. Voidaan todeta, että tiimityötä pitää kehittää kokonaisuutena, jotta päästään potentiaalisen tiimin tasolta todellisen tiimin tasolle. Opettajat kokivat, että erityisesti tiedonkulkua pitää parantaa.
Tiimityön kehittäminen vaatii pitkäkestoista valmennusta, ja suunnitelmallisuutta sekä esimiesten sitoutumista kehittämistyön johtamiseen. Myös tiimin jäseniltä vaaditaan sitoutumista sekä halua uuden oppimiseen.