Kivijalkaliikkeen sisältömarkkinointi
Lehtimäki, Helena (2019)
Lehtimäki, Helena
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424718
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli selvittää niitä sisältömarkkinoinnin keinoja, joilla voidaan vaikuttaa kivijalkaliikkeessä asiointiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda sisältösuunnitelma kohdeyrityksen digitaaliseen markkinointiin yrityksen omassa mediassa. Opinnäytetyöllä pyrittiin vastaamaan kysymyksiin 1) millaista digitaalista sisältöä kivijalkaliike tarvitsee menestyäkseen sekä 2) millaista sisältöä kivijalkaliikkeen asiakkaat tarvitsevat sitoutuakseen. Tutkimus suoritettiin 2019 kevään ja kesän aikana käyttäen palvelumuotoilua tutkimusmetodina.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa keskityttiin sisältömarkkinointiin osana digitaalista markkinointia. Työ rajattiin koskemaan yrityksen omaa mediaa ja siihen liittyviä digitaalisia kanavia, kuten verkkosivuja, sosiaalista mediaa sekä sähköpostimarkkinointia, ja opinnäytetyön ulkopuolelle jätettiin maksettu markkinointi sekä hakukoneoptimointiin liittyvät toimenpiteet. Näin voitiin keskittyä pelkästään asiakaskokemusta parantaviin, asiakkaalle eniten arvoa tuottaviin ja sitouttaviin ominaisuuksiin. Digitaalisen markkinoinnin kanavista esiteltiin yleisimmät ja toimeksiantajan kannalta olennaisimmat kanavat, kuten Facebook ja Instagram sosiaalisen median kanavista, blogi, verkkosivut ja sähköposti.
Opinnäytetyöprosessissa lisättiin asiakasymmärrystä eri palvelumuotoilun työkalujen avulla, kuten haastattelemalla ja tekemällä havaintoja sekä fyysisesti kivijalkaliikkeessä että netnografisesti sosiaalista mediaa ja asiakaskyselyä hyödyntäen. Kerätty tieto kiteytettiin persoonatyökalun avulla neljäksi asiakaspersoonaksi. Havaintoja ja persoonia hyödynnettiin palvelumuotoiluprosessin kehittämisvaiheessa sisältösuunnitelman laatimisessa. Persoonien avulla havainnollistettiin tyypillisimpiä asiakasryhmiä toimialalla ja heidän tarpeitaan, ostokäyttäytymistä sekä kipupisteitä palvelupolussa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi eri asiakaspersoonien pohjalta sisältösuunnitelma, jonka avulla yritys voi suunnitella sisältöä suunnitelmallisesti eri digitaalisissa kanavissa julkaistavaksi. Opinnäytetyö antaa toimeksiantajalle lisää tietoa sekä omista olemassa olevista että potentiaalisista asiakkaista, ja kasvattaa ymmärrystä sisältömarkkinoinnista sekä sisällöntuottamisesta eri kanaviin.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa keskityttiin sisältömarkkinointiin osana digitaalista markkinointia. Työ rajattiin koskemaan yrityksen omaa mediaa ja siihen liittyviä digitaalisia kanavia, kuten verkkosivuja, sosiaalista mediaa sekä sähköpostimarkkinointia, ja opinnäytetyön ulkopuolelle jätettiin maksettu markkinointi sekä hakukoneoptimointiin liittyvät toimenpiteet. Näin voitiin keskittyä pelkästään asiakaskokemusta parantaviin, asiakkaalle eniten arvoa tuottaviin ja sitouttaviin ominaisuuksiin. Digitaalisen markkinoinnin kanavista esiteltiin yleisimmät ja toimeksiantajan kannalta olennaisimmat kanavat, kuten Facebook ja Instagram sosiaalisen median kanavista, blogi, verkkosivut ja sähköposti.
Opinnäytetyöprosessissa lisättiin asiakasymmärrystä eri palvelumuotoilun työkalujen avulla, kuten haastattelemalla ja tekemällä havaintoja sekä fyysisesti kivijalkaliikkeessä että netnografisesti sosiaalista mediaa ja asiakaskyselyä hyödyntäen. Kerätty tieto kiteytettiin persoonatyökalun avulla neljäksi asiakaspersoonaksi. Havaintoja ja persoonia hyödynnettiin palvelumuotoiluprosessin kehittämisvaiheessa sisältösuunnitelman laatimisessa. Persoonien avulla havainnollistettiin tyypillisimpiä asiakasryhmiä toimialalla ja heidän tarpeitaan, ostokäyttäytymistä sekä kipupisteitä palvelupolussa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi eri asiakaspersoonien pohjalta sisältösuunnitelma, jonka avulla yritys voi suunnitella sisältöä suunnitelmallisesti eri digitaalisissa kanavissa julkaistavaksi. Opinnäytetyö antaa toimeksiantajalle lisää tietoa sekä omista olemassa olevista että potentiaalisista asiakkaista, ja kasvattaa ymmärrystä sisältömarkkinoinnista sekä sisällöntuottamisesta eri kanaviin.