Pelkokerroin : Opas opettajalle perusteltujen ja perusteettomien pelkojen hallintaan
Pelkonen, Nina (2011)
Pelkonen, Nina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103012760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103012760
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö: Pelkokerroin - Opas opettajalle perusteltujen ja perusteettomien pelkojen hallintaan ei etsi vastausta kysymykseen kuinka koulumurhat voitaisiin jatkossa estää. Tämän opinnäytetyön tavoite on herättää oppilaitosten henkilökunta ymmärtämään ja käsittelemään omia pelkojaan; sen syy ja seuraussuhteita. Vain ottamalla pelon haltuunsa pystyy suhtautumaan ammatillisesti niihin oppilaitoksen arjessa kumpuaviin uhkiin tai uhkauksiin, joiden taustalla ei pääsääntöisesti ole mitään väkivaltaisen teon varsinaista valmistelua. Sellaisenaan arjen uhat oppilaitoksissa aiheuttavat kuitenkin usein stressiä, pelkoja ja ylireagointia, pahimmillaan jopa traumatisoitumista ja sairaslomia.
Meillä ei ole varaa olla reagoimatta oppilaitoksissa kumpuaviin uhkiin ja uhkailuihin. Oppilai-toksilla tulee kuitenkin olla jo työturvallisuuslainsäädännön velvoittamana uhan käsittelyprosessi sekä nimetyt vastuuhenkilöt, jotka näitä uhkia tarvittaessa viranomaisten kanssa käsittelevät. On epäillyn uhkaajan oikeusturvan ja tulevaisuuden kannalta kestämätöntä jos hänen asiaansa käsitellään holtittomasti henkilökunnan toimesta kenen kanssa sattuu ja missä sattuu. Ei ole kuitenkaan salassapitosäännösten vastaista käsitellä asiaa oppilaitoksen johdon tai johdon nimeämien vastuuhenkilöiden toimesta yhteistyössä niiden viranomaisten kanssa joille asia heidän toimenkuvansa puolesta kuuluu.
Tämä opinnäytetyö pyrkii antamaan sille oppilaitoksen työntekijälle, joka huolta aiheuttavan uhan tai uhkailun tietoonsa saa kykyä suhtautua siihen ymmärtäen vastuunsa henkilökunnan jäsenenä, rauhoittaen ja huolehtien tiedon kertojista parhaan kykynsä mukaan ja vieden saamansa tiedon sille kenelle se oppilaitoksen nimeämänä kuuluu. Mikäli oppilaitoksella ei ole nimettyä vastuuhenkilöä, kuuluu asia hänen toimenkuvansa puolesta rehtorille. Muiden henkilökunnan jäsenten osalta tulee suut pitää supussa ja pulinat poissa. Akuutissa vaaratilanteessa pätevät luonnollisesti toiset säännöt, mutta niitä en käsittele tässä opinnäytetyössä.
Meillä ei ole varaa olla reagoimatta oppilaitoksissa kumpuaviin uhkiin ja uhkailuihin. Oppilai-toksilla tulee kuitenkin olla jo työturvallisuuslainsäädännön velvoittamana uhan käsittelyprosessi sekä nimetyt vastuuhenkilöt, jotka näitä uhkia tarvittaessa viranomaisten kanssa käsittelevät. On epäillyn uhkaajan oikeusturvan ja tulevaisuuden kannalta kestämätöntä jos hänen asiaansa käsitellään holtittomasti henkilökunnan toimesta kenen kanssa sattuu ja missä sattuu. Ei ole kuitenkaan salassapitosäännösten vastaista käsitellä asiaa oppilaitoksen johdon tai johdon nimeämien vastuuhenkilöiden toimesta yhteistyössä niiden viranomaisten kanssa joille asia heidän toimenkuvansa puolesta kuuluu.
Tämä opinnäytetyö pyrkii antamaan sille oppilaitoksen työntekijälle, joka huolta aiheuttavan uhan tai uhkailun tietoonsa saa kykyä suhtautua siihen ymmärtäen vastuunsa henkilökunnan jäsenenä, rauhoittaen ja huolehtien tiedon kertojista parhaan kykynsä mukaan ja vieden saamansa tiedon sille kenelle se oppilaitoksen nimeämänä kuuluu. Mikäli oppilaitoksella ei ole nimettyä vastuuhenkilöä, kuuluu asia hänen toimenkuvansa puolesta rehtorille. Muiden henkilökunnan jäsenten osalta tulee suut pitää supussa ja pulinat poissa. Akuutissa vaaratilanteessa pätevät luonnollisesti toiset säännöt, mutta niitä en käsittele tässä opinnäytetyössä.