Fostran för hållbar utveckling
Riesinger, Paul (2010)
Riesinger, Paul
Yrkeshögskolan Novia
2010
Tiivistelmä
Hållbar utveckling förutsätter omfattande förändringar av våra värderingar och av vår världsbild, och kan åstadkommas närmast genom fostran. Detta arbete kartlägger framgångar och brister i tillämpningen av fostran för hållbar utveckling vid Yrkeshögskolan (YH) Novia i Finland, samt utreder möjligheter till förbättringar. Studerandes uppfattningar om och attityder till fostran för hållbar utveckling undersöktes genom en kvantitativ enkät. Enkäten besvarades av 29 agrolog- och 31 tradenomstuderande. Majoriteten av studerandena ansåg sig ha tillräckliga kunskaper om hållbar utveckling, men ett flertal beaktade bara dess ekologiska dimension. YH Novia bör således i större utsträckning uppmärksamma de socioekonomiska dimensionerna av hållbar utveckling. Studerandena bejakade fostran för hållbar utveckling, men föredrog en integration i reguljära ämnen istället för specifika kurser. Fostran för hållbar utveckling ansågs vara väl etablerad vid YH Novia och bland dess lärare. En majoritet av respondenterna påpekade emellertid att det förekommer stora individuella skillnader inom lärarkåren. I stor majoritet ansåg studerandena att de flesta lärarna är föredömliga med avseende på facklig, social och etisk kompetens - men också att flertalet lärare brister i sin pedagogiska kompetens. Trots att de uppgav sig vara ambitiösa i sina studier var studerandena i flertal inte intresserade av att få mera ansvar i undervisningssammanhang. Bristfälliga didaktiska koncept och passivitet från studerandes sida kan åtgärdas med hjälp av dialog- och projektbaserad undervisning. Bristande förståelse i skolvärlden för vad konceptet hållbar utveckling innebär utgör ett hinder för hållbar utveckling inom samhället. Fostran för hållbar utveckling bör ingå som ett ämne vid utbildningen av lärare. Varje högskola är ansvarig att uppmuntra sina lärare att ta ställning för hållbar utveckling i undervisning, projektarbete och forskning.
Arbetet skrevs i sin ursprungliga form som vetenskaplig fackuppsats inom ramen för en utbildning i (yrkes)pedagogik vid Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi, Vasa.
Arbetet skrevs i sin ursprungliga form som vetenskaplig fackuppsats inom ramen för en utbildning i (yrkes)pedagogik vid Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi, Vasa.