Helsinki ja Tukholma matkailukohteina - kilpailija-analyysi
Kaski, Henna (2011)
Kaski, Henna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103283621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103283621
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kilpailija-analyysi Helsingistä ja Tukholmasta matkailukohteina. Tutkimuksen avulla selvitettiin millainen kilpailija Tukholma oli Helsingille vuonna 2009 sekä millaisia Helsinki ja Tukholma olivat matkailukohteina vuonna 2009.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kaupunkikohteiden kilpailukykyä ja kaupunkimarkkinointia sekä benchmarkingia ja kilpailija-analyysin tekemistä. Opinnäytetyö oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Käytetty materiaali kerättiin virallisilta Internet-sivuilta sekä tilastoista. Opinnäytetyön toimeksiantaja toivoi tiettyjä asioita selvitettäväksi. Näiden tietojen pohjalta tehtiin SWOT-analyysit, minkä jälkeen kaupunkikohteita vertailtiin keskenään.
Tutkimusosioissa selvitettiin molempien kaupunkien matkailun tila vuonna 2009. Tutkimustulosten pohjalta voitiin todeta, että Tukholma oli vuonna 2009 johtava matkailukaupunki Skandinaviassa, Helsingin ollessa vasta neljäs Oslon ja Kööpenhaminan jälkeen. Tukholma erottui selkeästi kaikissa tunnusluvuissa, kuten matkailijamäärissä. Tukholman majoitusliikkeissä rekisteröitiin 6,4 miljoonaa yötä, joista 2,5 miljoonaa oli kansainvälisten matkailijoiden viettämiä. Vastaavasti Helsingin majoitusliikkeissä rekisteröitiin yhteensä 2,9 miljoonaa yötä ja näistä 1,7 miljoonaa yötä oli kansainvälisten matkailijoiden viettämiä.
SWOT-analyysin avulla selvitettiin muun muassa, että Helsingin vahvuuksia ovat sen saavutettavuus ja Helsinki-Vantaan lentokenttä, oivana Aasian suuntautuvien lentojen solmukohtana, mikä luo samalla mahdollisuuden näiden vaihtolentomatkustajien saamiselle Helsinkiin. Helsingin matkailun heikko kohta on sesonkien ulkopuolinen matkailu. Selvästi suurimmat matkailijamäärät ovat kesäkuukausien aikana. Helsingin pahimmat kilpailijat ovat luonnollisesti muut pohjoismaiset pääkaupungit, ja ne muodostavat uhan Helsingin matkailulliselle kehitykselle. Tukholman SWOT-analyysissa selvisi se, että Tukholman ehdoton vahvuus on sen horjumaton johtoasema Skandinavian pääkaupunkien välisessä kilpailussa. Tukholman alueen yhtenäinen brändi ”the Capital of Scandinavia” luo hyvän mahdollisuuden tavoittaa entistä paremmin matkailijoiden mielenkiinnon. Tukholman heikkoutena on sen kova hintataso sekä vallitseva ilmasto. Kasvava terrorismin uhka turvallisena pidetyssä Tukholmassa, on suuri uhka kaupungille ja sen imagolle.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kaupunkikohteiden kilpailukykyä ja kaupunkimarkkinointia sekä benchmarkingia ja kilpailija-analyysin tekemistä. Opinnäytetyö oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Käytetty materiaali kerättiin virallisilta Internet-sivuilta sekä tilastoista. Opinnäytetyön toimeksiantaja toivoi tiettyjä asioita selvitettäväksi. Näiden tietojen pohjalta tehtiin SWOT-analyysit, minkä jälkeen kaupunkikohteita vertailtiin keskenään.
Tutkimusosioissa selvitettiin molempien kaupunkien matkailun tila vuonna 2009. Tutkimustulosten pohjalta voitiin todeta, että Tukholma oli vuonna 2009 johtava matkailukaupunki Skandinaviassa, Helsingin ollessa vasta neljäs Oslon ja Kööpenhaminan jälkeen. Tukholma erottui selkeästi kaikissa tunnusluvuissa, kuten matkailijamäärissä. Tukholman majoitusliikkeissä rekisteröitiin 6,4 miljoonaa yötä, joista 2,5 miljoonaa oli kansainvälisten matkailijoiden viettämiä. Vastaavasti Helsingin majoitusliikkeissä rekisteröitiin yhteensä 2,9 miljoonaa yötä ja näistä 1,7 miljoonaa yötä oli kansainvälisten matkailijoiden viettämiä.
SWOT-analyysin avulla selvitettiin muun muassa, että Helsingin vahvuuksia ovat sen saavutettavuus ja Helsinki-Vantaan lentokenttä, oivana Aasian suuntautuvien lentojen solmukohtana, mikä luo samalla mahdollisuuden näiden vaihtolentomatkustajien saamiselle Helsinkiin. Helsingin matkailun heikko kohta on sesonkien ulkopuolinen matkailu. Selvästi suurimmat matkailijamäärät ovat kesäkuukausien aikana. Helsingin pahimmat kilpailijat ovat luonnollisesti muut pohjoismaiset pääkaupungit, ja ne muodostavat uhan Helsingin matkailulliselle kehitykselle. Tukholman SWOT-analyysissa selvisi se, että Tukholman ehdoton vahvuus on sen horjumaton johtoasema Skandinavian pääkaupunkien välisessä kilpailussa. Tukholman alueen yhtenäinen brändi ”the Capital of Scandinavia” luo hyvän mahdollisuuden tavoittaa entistä paremmin matkailijoiden mielenkiinnon. Tukholman heikkoutena on sen kova hintataso sekä vallitseva ilmasto. Kasvava terrorismin uhka turvallisena pidetyssä Tukholmassa, on suuri uhka kaupungille ja sen imagolle.