Maailma kylässä 2010 –festivaalin yhteistyökumppanitutkimus
Lappalainen, Tomi (2011)
Lappalainen, Tomi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102282741
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102282741
Tiivistelmä
Maailma kylässä –festivaali on toukokuun lopussa Helsingissä järjestettävä kaksipäiväinen ilmaistapahtuma, joka esittelee eri kulttuureja ja niiden tarjontaa. Tapahtuma järjestettiin tänä vuonna yhdettätoista kertaa ja sen tapahtumapaikkoina toimivat Kaisaniemen puisto sekä Rautatientori. Tapahtuma tarjoaa tietoa monikulttuurisuudesta, kehitysyhteistyöstä ja globaaliasioista sekä mahdollisuuksista vaikuttaa asioihin omassa arjessaan. Näytteilleasettajina festivaalilla esillä ovat järjestöt, yritykset ja viranomaiset. Tämän vuoden festivaalilla kävijöitä viikonlopun aikana oli 70 000.
Yhteistyökumppanitutkimuksen tavoitteena oli selvittää näytteilleasettajien tyytyväisyyttä vuoden 2010 –festivaalin järjestelyihin ja selvittää, mitkä osiot tapahtumassa vaativat kehittämistä. Tutkimuksen toimeksiantajana oli Maailma kylässä 2010 -festivaalin pääjärjestäjä Kehitysyhteistyön palvelukeskus Kepa ry. Tutkimusmenetelminä yhteistyökumppanitutkimuksessa oli aikaisempina vuosina mukana ollut survey-kysely sekä uutena menetelmänä vuodeksi 2010 mukaan otettiin haastattelut. Tutkimus on sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään tapahtuman järjestämistä, tapahtuman markkinointiviestintää sekä projektin hallintaa.
Tutkimus toteutettiin festivaalin toisena päivänä 30.5.2010. Kysely jaettiin kaikille festivaalin näytteilleasettajille. Tämän lisäksi se lähetettiin vielä sähköpostilla kaikille näytteilleasettajille festivaalin jälkeisellä viikolla. Haastatteluita toteutettiin päivän aikana kolme ja niihin valittiin mahdollisimman erikokoisten ja erityyppisten organisaatioiden edustajia. Kyselylomakkeen suljetut kysymykset analysoitiin Microsoft Office Excel –ohjelman ja SPSS for Windows 17.0 –ohjelman avulla. Tuloksia on vertailtu 2008 ja 2009 vuosina saatuihin vastaaviin tuloksiin. Kyselylomakkeen avoimiin kysymyksiin ja haastatteluihin käytettiin sisällönanalyysimenetelmää. Festivaalilla toimintaansa esitteli yhteensä 370 organisaatiota. Näistä kyselyn palautti 165 organisaatiota, jolloin vastausprosentiksi tuli 44,6 %.
Kyselyistä saadut tulokset olivat samansuuntaisia kuin aikaisempinakin vuosina saadut. Näytteilleasettajat olivat tyytyväisiä festivaalin yleisilmeeseen. Eniten kehittämistä organisaatiot näkivät festivaalin asiaohjelmassa. Järjestöt olivat edelleen selvästi suurin ryhmä vastaajista. Festivaalille joka kerta osallistuneet eivät olleet enää kaikista suurin ryhmä. Suurimmaksi ryhmäksi oli noussut ensimmäistä kertaa osallistuvat organisaatiot. Festivaalin markkinointi sai loistavat arviot vastanneilta organisaatioilta. Kyselyn perusteella eniten uudistusta kaivattiin teemaosastoihin ja –kyliin. Haastatteluissa kävi ilmi organisaatioiden panostuksen festivaaliin vaihtelevan suuresti. Haastatteluiden perusteella ongelmia aiheutti oman äänentoistolaitteiston kieltäminen. Tämän lisäksi epäselvää oli ollut ilmapallojen ja esitteiden jaossa. Eniten kehitystä toivottiin tiedon kulkuun, festivaalin järjestelyihin sekä infotilaisuuksiin.
Yhteistyökumppanitutkimuksen tavoitteena oli selvittää näytteilleasettajien tyytyväisyyttä vuoden 2010 –festivaalin järjestelyihin ja selvittää, mitkä osiot tapahtumassa vaativat kehittämistä. Tutkimuksen toimeksiantajana oli Maailma kylässä 2010 -festivaalin pääjärjestäjä Kehitysyhteistyön palvelukeskus Kepa ry. Tutkimusmenetelminä yhteistyökumppanitutkimuksessa oli aikaisempina vuosina mukana ollut survey-kysely sekä uutena menetelmänä vuodeksi 2010 mukaan otettiin haastattelut. Tutkimus on sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään tapahtuman järjestämistä, tapahtuman markkinointiviestintää sekä projektin hallintaa.
Tutkimus toteutettiin festivaalin toisena päivänä 30.5.2010. Kysely jaettiin kaikille festivaalin näytteilleasettajille. Tämän lisäksi se lähetettiin vielä sähköpostilla kaikille näytteilleasettajille festivaalin jälkeisellä viikolla. Haastatteluita toteutettiin päivän aikana kolme ja niihin valittiin mahdollisimman erikokoisten ja erityyppisten organisaatioiden edustajia. Kyselylomakkeen suljetut kysymykset analysoitiin Microsoft Office Excel –ohjelman ja SPSS for Windows 17.0 –ohjelman avulla. Tuloksia on vertailtu 2008 ja 2009 vuosina saatuihin vastaaviin tuloksiin. Kyselylomakkeen avoimiin kysymyksiin ja haastatteluihin käytettiin sisällönanalyysimenetelmää. Festivaalilla toimintaansa esitteli yhteensä 370 organisaatiota. Näistä kyselyn palautti 165 organisaatiota, jolloin vastausprosentiksi tuli 44,6 %.
Kyselyistä saadut tulokset olivat samansuuntaisia kuin aikaisempinakin vuosina saadut. Näytteilleasettajat olivat tyytyväisiä festivaalin yleisilmeeseen. Eniten kehittämistä organisaatiot näkivät festivaalin asiaohjelmassa. Järjestöt olivat edelleen selvästi suurin ryhmä vastaajista. Festivaalille joka kerta osallistuneet eivät olleet enää kaikista suurin ryhmä. Suurimmaksi ryhmäksi oli noussut ensimmäistä kertaa osallistuvat organisaatiot. Festivaalin markkinointi sai loistavat arviot vastanneilta organisaatioilta. Kyselyn perusteella eniten uudistusta kaivattiin teemaosastoihin ja –kyliin. Haastatteluissa kävi ilmi organisaatioiden panostuksen festivaaliin vaihtelevan suuresti. Haastatteluiden perusteella ongelmia aiheutti oman äänentoistolaitteiston kieltäminen. Tämän lisäksi epäselvää oli ollut ilmapallojen ja esitteiden jaossa. Eniten kehitystä toivottiin tiedon kulkuun, festivaalin järjestelyihin sekä infotilaisuuksiin.