Jyväskylän seurakunnan verkon monitorointi ja tikettijärjestelmä
Sillanpää, Miika (2010)
Sillanpää, Miika
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916179
Tiivistelmä
Keski-Suomen alueen seurakunnat ennen yhtenäistymistä pyrkivät huolehtimaan itse verkon toiminnasta sekä muista verkkoon tai laitteisiin liittyvistä ongelmista. Tämä oli hankalaa, koska kaikilla ei ollut osaavia henkilöitä huolehtimaan näistä kaikista. Tästä syystä päätettiin perustaa Jyväskylän IT-aluekeskus. Keskitetty tietohallinto sijaitsee Jyväskylän seurakunnan toimitiloissa, jossa käsitellään käyttäjien tukipyynnöt ja huolehditaan laitteiden, palveluiden ja verkon toiminnasta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimiva tukipyyntö järjestelmä sekä verkon monitorointi Jyväskylän seurakunnalle. Tukipyyntö järjestelmä toteutettiin OTRS-ohjelmistolla ja verkon monitorointi käyttäen Nagiosta.
Opinnäytetyö käsittelee, mitä oli tehty tukipyyntöpalvelun luomiseksi, jotta siitä saatiin toimiva. Käyttäjien käyttöliittymästä tehtiin helpompi käyttää poistamalla turhia tietoja, jotta siitä saataisiin selkeämpi. Lisäksi käyttäjille tehtiin ohjeet, kuinka tukipyyntöjä tehdään. Itse järjestelmään luotiin pakolliset jonot, ryhmät ja roolit sekä lisättiin mm. huomautukset, vastaukset, tilastot ja sähköposti tukipyyntöjen vastaanottamiseen. Lisäksi käyttäjien ja agenttien autentikoinnista huolehtii LDAP käyttäen AD-palvelua.
Nagios monitorointi ohjelmistolla laitettiin seurantaan DNS-palvelin sekä DHCP käyttäen niin SNMP:a kuin NSClien++-ohjelmistoa. Opinnäytetyössä käsitellään, miten nämä kyseiset asiat konfiguroitiin monitoroitavaksi.
Lopputuloksena saatiin toimiva ja helppo käyttöinen tukipyyntöpalvelu sekä lisättyä laitteita tukihenkilöiden jo valmiiksi konfiguroituun Nagios-järjestelmään.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimiva tukipyyntö järjestelmä sekä verkon monitorointi Jyväskylän seurakunnalle. Tukipyyntö järjestelmä toteutettiin OTRS-ohjelmistolla ja verkon monitorointi käyttäen Nagiosta.
Opinnäytetyö käsittelee, mitä oli tehty tukipyyntöpalvelun luomiseksi, jotta siitä saatiin toimiva. Käyttäjien käyttöliittymästä tehtiin helpompi käyttää poistamalla turhia tietoja, jotta siitä saataisiin selkeämpi. Lisäksi käyttäjille tehtiin ohjeet, kuinka tukipyyntöjä tehdään. Itse järjestelmään luotiin pakolliset jonot, ryhmät ja roolit sekä lisättiin mm. huomautukset, vastaukset, tilastot ja sähköposti tukipyyntöjen vastaanottamiseen. Lisäksi käyttäjien ja agenttien autentikoinnista huolehtii LDAP käyttäen AD-palvelua.
Nagios monitorointi ohjelmistolla laitettiin seurantaan DNS-palvelin sekä DHCP käyttäen niin SNMP:a kuin NSClien++-ohjelmistoa. Opinnäytetyössä käsitellään, miten nämä kyseiset asiat konfiguroitiin monitoroitavaksi.
Lopputuloksena saatiin toimiva ja helppo käyttöinen tukipyyntöpalvelu sekä lisättyä laitteita tukihenkilöiden jo valmiiksi konfiguroituun Nagios-järjestelmään.