Palvelupaketin tuotteistaminen, Case: WLC-työhyvinvointipaketti
Tulonen, Pinja-Riikka (2009)
Tulonen, Pinja-Riikka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905032336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905032336
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on yrityksen johdolle suunnatun työhyvinvointipaketin tuotteistaminen. Työhyvinvointipaketista käytän työnimeä WLC-työhyvinvointipaketti. Opinnäytetyöni on jatkoa markkina-analyysille, josta saatujen tulosten perusteella uudelle työhyvinvointipaketille on kysyntää markkinoilla. Aiheen toimeksiantajina on kolme (3) yritystä: WiseLead Oy, FysioSporttis Oy ja Lääkärikeskus-Yhtymä, joiden jo olemassa olevista palveluista hyvinvointipaketti muodostuu. Opinnäytetyöhöni sisältyy liite, joka on toimeksiantajille tekemäni dokumentti. Liite on heidän toiveestaan salainen.
Esimiehet tekevät haastavaa työtä, josta selvitäkseen heidän tulee kiinnittää huomiota kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Kokonaisvaltaisella hyvinvoinnilla tarkoitetaan fyysistä, psyykkistä sekä sosiaalista hyvinvoinnin näkökulmaa. On todettu, että kaikki nämä osa-alueet ovat kytköksissä toisiinsa. Tämä tarkoittaa sitä, että yhden osa-alueen vastoinkäymiset heijastuvat negatiivisesti myös kahteen muuhun osa-alueeseen. WLC-työhyvinvointipaketti tukee näitä kaikkia osa-alueita liikuntaan, terveyteen ja johtamiskykyyn keskittymällä.
WLC-työhyvinvointipaketin tuotteistamisessa on kyse kokonaan uudenlaisen hyvinvointipalvelupaketin kehittämisestä. Palvelupaketti muodostuu useasta palvelusta ja sisältää ydinpalvelun lisäksi myös tuki- ja lisäpalveluita. Testaamattoman palvelun kohdalla on haasteellista määrittää palvelun realistinen laatu, joka muodostuu mm. asiakkaan odotuksista, yrityskuvasta, vuorovaikutustilanteesta sekä asiakkaan kokemasta lopullisesta hyödystä. Asiakaskohderyhmäksi on segmentoitu yrityksen johdossa työskentelevät henkilöt, joiden erityislaatuisuus asiakkaana on otettu huomioon palvelupaketin tuotantoprosessissa. Palveluiden tuotteistamisessa tulee tunnistaa asiakkaalla oleva ongelma ja tarkoituksena on tuottaa siihen ratkaisu. Tämän palvelupaketin osalta asiakkaan ongelma on kiireinen, vaativa ja kuluttava työ. Ratkaisuna eli palvelupaketin tuottamana hyötynä ovat työkalut, joiden avulla pystytään paremmin kontrolloimaan kyseistä ongelmaa.
Tuotekehitys muodostuu eri vaiheista. Tässä työssä olen jaotellut vaiheet ideointiin, projektin käynnistämiseen, palvelutuotteen kehittämiseen sekä kaupallistamiseen. Oma opinnäytetyöni rajautuu tuotekehityksen kolmanteen (3.) vaiheeseen eli palvelutuotteen kehittämiseen.
Palvelutuotteen kehittäminen sisältää myös eri vaiheita. Palvelun kehittämisen aloitus on ensimmäinen vaihe, josta opinnäytetyöprojektinikin alkoi. Palvelun sisällön suunnittelu on toinen vaihe, joka tarkoittaa palvelutuotteen sisällön suunnittelua ja sen kokoamista. Palveluprosessin etenemistä kuvaa palvelumalli, joka tehdään palvelun sisällön suunnittelun jälkeen. Sopimusehdot käsittävät palveluntarjoajien ja asiakkaan välistä sopimusta kaupasta. Viimeisenä on projektin päätös eli palvelutuotteen lopputulos. Lopputuloksena on dokumentti uudesta, tuotteistetusta työhyvinvointipalvelusta, joka on valmis vietäväksi tuotekehitysprosessin viimeiseen vaiheeseen eli kaupallistamiseen.
Esimiehet tekevät haastavaa työtä, josta selvitäkseen heidän tulee kiinnittää huomiota kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Kokonaisvaltaisella hyvinvoinnilla tarkoitetaan fyysistä, psyykkistä sekä sosiaalista hyvinvoinnin näkökulmaa. On todettu, että kaikki nämä osa-alueet ovat kytköksissä toisiinsa. Tämä tarkoittaa sitä, että yhden osa-alueen vastoinkäymiset heijastuvat negatiivisesti myös kahteen muuhun osa-alueeseen. WLC-työhyvinvointipaketti tukee näitä kaikkia osa-alueita liikuntaan, terveyteen ja johtamiskykyyn keskittymällä.
WLC-työhyvinvointipaketin tuotteistamisessa on kyse kokonaan uudenlaisen hyvinvointipalvelupaketin kehittämisestä. Palvelupaketti muodostuu useasta palvelusta ja sisältää ydinpalvelun lisäksi myös tuki- ja lisäpalveluita. Testaamattoman palvelun kohdalla on haasteellista määrittää palvelun realistinen laatu, joka muodostuu mm. asiakkaan odotuksista, yrityskuvasta, vuorovaikutustilanteesta sekä asiakkaan kokemasta lopullisesta hyödystä. Asiakaskohderyhmäksi on segmentoitu yrityksen johdossa työskentelevät henkilöt, joiden erityislaatuisuus asiakkaana on otettu huomioon palvelupaketin tuotantoprosessissa. Palveluiden tuotteistamisessa tulee tunnistaa asiakkaalla oleva ongelma ja tarkoituksena on tuottaa siihen ratkaisu. Tämän palvelupaketin osalta asiakkaan ongelma on kiireinen, vaativa ja kuluttava työ. Ratkaisuna eli palvelupaketin tuottamana hyötynä ovat työkalut, joiden avulla pystytään paremmin kontrolloimaan kyseistä ongelmaa.
Tuotekehitys muodostuu eri vaiheista. Tässä työssä olen jaotellut vaiheet ideointiin, projektin käynnistämiseen, palvelutuotteen kehittämiseen sekä kaupallistamiseen. Oma opinnäytetyöni rajautuu tuotekehityksen kolmanteen (3.) vaiheeseen eli palvelutuotteen kehittämiseen.
Palvelutuotteen kehittäminen sisältää myös eri vaiheita. Palvelun kehittämisen aloitus on ensimmäinen vaihe, josta opinnäytetyöprojektinikin alkoi. Palvelun sisällön suunnittelu on toinen vaihe, joka tarkoittaa palvelutuotteen sisällön suunnittelua ja sen kokoamista. Palveluprosessin etenemistä kuvaa palvelumalli, joka tehdään palvelun sisällön suunnittelun jälkeen. Sopimusehdot käsittävät palveluntarjoajien ja asiakkaan välistä sopimusta kaupasta. Viimeisenä on projektin päätös eli palvelutuotteen lopputulos. Lopputuloksena on dokumentti uudesta, tuotteistetusta työhyvinvointipalvelusta, joka on valmis vietäväksi tuotekehitysprosessin viimeiseen vaiheeseen eli kaupallistamiseen.