Vastaanottotoiminnan kehittämissuunnitelma : -Kajaanin pääterveysaseman henkilökunta oman työnsä kehittäjänä
Korhonen, Tarja (2009)
Korhonen, Tarja
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102102224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102102224
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on Kajaanin pääterveysaseman vastaanottotoiminnan kehittämissuunnitelma. Tarve kehittämissuunnitelmalle
löytyi muuttuneista työolosuhteista pääterveysasemalla. Useat suuret muutokset, kuten
maakuntahallintokokeilu, hoitotakuu, lääkäripula ja asiakasmäärän kasvu, olivat aiheuttaneet sen, ettei entinen
työskentelytapa ollut enää toimiva. Aihe on hiottu lopulliseen muotoonsa yhdessä vastuualuepäällikkö Asta Komulaisen
kanssa.
Opinnäytetyöni tarkoitus on auttaa Kajaanin pääterveysaseman henkilökuntaa rakentamaan oman toiminnan kehittämissuunnitelma,
jossa on huomioitu sekä henkilökunnasta lähtöisin olevat toiminnan kehittämistarpeet että
lakisääteiset velvoitteet, lähinnä hoitotakuun muodossa. Jotta olen voinut lähteä kehittämissuunnitelmaa rakentamaan,
on minun täytynyt selvittää seuraavat tutkimustehtävät: Millainen on Kajaanin pääterveysaseman vastaanottotoiminnan
nykytila henkilökunnan kuvailemana ja kuinka toiminta on muuttunut pääterveysaseman historian
aikana? Mitkä ovat Kajaanin pääterveysaseman vastaanottotoiminnan tärkeimmät kehittämiskohteet? Millaisin
keinoin Kajaanin pääterveysaseman vastaanoton henkilökunta haluaa toimintaansa kehittää? Käyttämäni
metodologia on kehittävä työntutkimus ja työ on kirjoitettu kertomusmuotoon ekspansiivisen oppimisen syklimallin
mukaan.
Pääterveysaseman toiminnan nykytilan kartoituksen tein avoimella SWOT-kyselylomakkeella. Keräämäni aineiston
käsittelin abduktiivisella sisällönanalyysillä, sijoittaen lopulta analysoidun aineiston kehittävän työntutkimuksen
toimintajärjestelmän analyysimalliin. Nykytilan kartoituksesta kävi ilmi, että henkilökunta ja sen ammattitaito
on pääterveysaseman ylivoimaisesti suurin vahvuus. Heikkouksia löytyi paljon, joista suurta kritiikkiä keräsi vuorovaikutuksen
puute johtoportaan kanssa. Erittäin suuri huolenaihe on henkilökunnan uupumisen pelko, jota yli
puolet vastanneista työntekijöistä pelkää. Henkilökunnan haluamiksi tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi nousivat
potilasmäärien rajaaminen ja toimintalinjojen luominen asian suhteen, työnkuvien uudelleen miettiminen sekä
tiedottamissuunnitelman ja yhteisten potilasohjeiden tekeminen.
Lakisääteiset asiat, kuten hoitotakuu, on kuitenkin huomioitava toiminnan kehittämisessä. Näiden asioiden pohjalta
laadittiin yhdessä vastuualuepäällikkö Asta Komulaisen kanssa kehittämissuunnitelma pääterveysaseman
henkilöstön edelleen eteenpäin vietäväksi.
löytyi muuttuneista työolosuhteista pääterveysasemalla. Useat suuret muutokset, kuten
maakuntahallintokokeilu, hoitotakuu, lääkäripula ja asiakasmäärän kasvu, olivat aiheuttaneet sen, ettei entinen
työskentelytapa ollut enää toimiva. Aihe on hiottu lopulliseen muotoonsa yhdessä vastuualuepäällikkö Asta Komulaisen
kanssa.
Opinnäytetyöni tarkoitus on auttaa Kajaanin pääterveysaseman henkilökuntaa rakentamaan oman toiminnan kehittämissuunnitelma,
jossa on huomioitu sekä henkilökunnasta lähtöisin olevat toiminnan kehittämistarpeet että
lakisääteiset velvoitteet, lähinnä hoitotakuun muodossa. Jotta olen voinut lähteä kehittämissuunnitelmaa rakentamaan,
on minun täytynyt selvittää seuraavat tutkimustehtävät: Millainen on Kajaanin pääterveysaseman vastaanottotoiminnan
nykytila henkilökunnan kuvailemana ja kuinka toiminta on muuttunut pääterveysaseman historian
aikana? Mitkä ovat Kajaanin pääterveysaseman vastaanottotoiminnan tärkeimmät kehittämiskohteet? Millaisin
keinoin Kajaanin pääterveysaseman vastaanoton henkilökunta haluaa toimintaansa kehittää? Käyttämäni
metodologia on kehittävä työntutkimus ja työ on kirjoitettu kertomusmuotoon ekspansiivisen oppimisen syklimallin
mukaan.
Pääterveysaseman toiminnan nykytilan kartoituksen tein avoimella SWOT-kyselylomakkeella. Keräämäni aineiston
käsittelin abduktiivisella sisällönanalyysillä, sijoittaen lopulta analysoidun aineiston kehittävän työntutkimuksen
toimintajärjestelmän analyysimalliin. Nykytilan kartoituksesta kävi ilmi, että henkilökunta ja sen ammattitaito
on pääterveysaseman ylivoimaisesti suurin vahvuus. Heikkouksia löytyi paljon, joista suurta kritiikkiä keräsi vuorovaikutuksen
puute johtoportaan kanssa. Erittäin suuri huolenaihe on henkilökunnan uupumisen pelko, jota yli
puolet vastanneista työntekijöistä pelkää. Henkilökunnan haluamiksi tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi nousivat
potilasmäärien rajaaminen ja toimintalinjojen luominen asian suhteen, työnkuvien uudelleen miettiminen sekä
tiedottamissuunnitelman ja yhteisten potilasohjeiden tekeminen.
Lakisääteiset asiat, kuten hoitotakuu, on kuitenkin huomioitava toiminnan kehittämisessä. Näiden asioiden pohjalta
laadittiin yhdessä vastuualuepäällikkö Asta Komulaisen kanssa kehittämissuunnitelma pääterveysaseman
henkilöstön edelleen eteenpäin vietäväksi.