Ergoterapeuters erfarenheter av arbete bland unga med låg skolmotivation och mental ohälsa
Kanev, Cecilia; Wickström, Sabina (2019)
Kanev, Cecilia
Wickström, Sabina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025843
Tiivistelmä
Syftet med detta arbete var att utreda hur ergoterapeuter inom psykiatrin jobbar med unga vilka har låg skolmotivation för att de skall känna sig mer delaktiga i skolarbetet. Ungdomstiden är en tid då många förändringar sker, såväl psykiska, fysiska som sociala. Unga spenderar överlag en stor del av sin tid i skolan, och brist på skolmotivation är något som kan ofta förekomma. Det kan även finnas ett samband mellan skolmotivation och mental ohälsa. Forskning visar att en känsla av delaktighet i skolsituationer har visat sig ha en positiv inverkan på skolmotivationen. I och med att det finns ytterst lite forskning kring hur ergoterapeuter kan jobba med skolmotivation var målet med detta arbete att få ökad kunskap inom ämnet. Som teoretiska referensramar för detta arbete användes modellen Doing, Being, Belonging och Becoming samt delaktighet, vilka har fungerat som stöd för oss i tolkandet av resultatet samt vid formulerandet av syftet och frågeställningarna. Examensarbetet är en empirisk kvalitativ studie. Tre (3) svenskspråkiga ergoterapeuter med erfarenhet av att jobba inom ungdomspsykiatrin deltog i en semistrukturerad intervju. Intervjumaterialet analyserades genom en kvalitativ innehållsanalys med induktiv ansats, utifrån vilket fyra (4) kategorier framkom: ”hur brist på skolmotivation syns”, ”ergoterapeutiska metoder som stöd för låg skolmotivation”, ”omgivningens inverkan på skolmotivation” och ”samhällets och internets inverkan på skolmotivation”. Examensarbetet innehåller ergoterapeuters erfarenheter av hur de kan jobba med unga med låg skolmotivation för att de skall känna sig mer delaktiga i skolan och skolarbetet. Resultatet visar att det är många aspekter som påverkar skolmotivationen och att man skall se på hela individen och hens omgivning. Genom att ta alla dessa aspekter i beaktande kan ergoterapeuten främja den ungas skolmotivation och jobba för att främja den ungas känsla av delaktighet både i skolan och i skolarbetet.