Median digitalisoitumisen vaikutukset markkinointiviestintään
Kirves, Julia; Hirvonen, Jenny (2019)
Kirves, Julia
Hirvonen, Jenny
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025777
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten median digitalisoituminen on vaikuttanut markkinointiviestintään. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rajattiin tutkimusongelmien mukaan käsittämään median digitalisoitumisen vaikutuksia markkinointiviestintään. Teoriaosuuden ensimmäisessä luvussa käsiteltiin mediaa, sen digitalisoitumista, median eri kanavia ja suomalaisten median käytön muutosta. Toisessa luvussa perehdyttiin tarkemmin markkinointiviestintään käsitteenä sekä syvennyttiin siinä digitalisaation myötä tapahtuneisiin muutoksiin. Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin asiantuntijahaastatteluja. Haastatteluissa tiedusteltiin markkinoinnin ammattilaisten kokemuksia median digitalisoitumisen vaikutuksista markkinointiviestintään. Markkinoinnin ammattilaiset kertoivat myös mitkä ovat parhaita kanavia markkinointiviestintään sekä miten viestintää kannattaa toteuttaa. Aineisto kerättiin syksyllä 2019 ja haastatteluun vastasi viisi markkinoinnin ammattilaista erilaisista yrityksistä. Tutkimuksen tulokset tukevat tämän opinnäytetyön teoreettista viitekehystä ja siitä tehtyjä havaintoja sekä omia kokemuksia. Tutkimuksen tuloksista selviää, että markkinointiviestintä ja siinä käytetyt menetelmät ovat muuttuneet paljon median digitalisoitumisen seurauksena. Tutkimustuloksia voidaan käyttää apuna yritysten markkinointiviestintää tehostettaessa.