Mobiilipelin kehitys Unity 3D-pelimoottorilla
Vanamo, Elina (2019)
Vanamo, Elina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125976
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa mobiilipeli Android-alustalle käyttäen Unity 3D -kehitysympäristöä. Työssä perehdyttiin ja tutkittiin Unity-kehitysympäristön ominaisuuksia ja siihen, miten sitä käytetään. Toteutettu mobiilipeli on nimettömänä pysyvän startup-yrityksen ensimmäinen tuote. Työn teoriaosuudessa käydään läpi Unityn toimintaa ja sen työkaluja, joita käytettiin mobiilipelin tekemisessä. Se pitää sisällään Unityn objektit ja komponentit, fysiikkaa ja grafiikkaa sekä yleistä pelisilmukkaa. Tutkimus toteutettiin mobiilipelin näkökulmasta, ja sen prioriteettina on fysiikka- ja grafiikkaominaisuuksien optimointi. Työn käytännönosuus sisältää katsauksen toteutetun mobiilipelin sisältöön. Siinä käydään läpi mobiilipelin peli-idea, pelin kulkua, grafiikkaominaisuuksia sekä pelin kehittämisen haasteita, testausta sekä tulevaisuudennäkymää. Työn lopputuloksena on ensimmäinen pelattava versio keväällä 2020 Google Play kauppaan julkaistavasta mobiilipelistä. Mobiilipeli sisältää kaksi kenttää ja yleisen toimivan pelimekaniikan.