Nelihaaraliittymän parantaminen
Jänkälä, Turo (2011)
Jänkälä, Turo
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103303696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103303696
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään avoimen nelihaaraliittymän parantamista kanavoiduksi liittymäksi. Parantamiseen liittyy myös linja-autopysäkkien uudelleen sijoittaminen ja kevyenliikenteen järjestelyt.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kertoa ne perusteet ja normit, joiden mukaisesti varsinainen liittymän parantaminen tehdään. Ne eivät varsinaisesti ilmene itse suunnitelmista. Työ onkin suunnattu erityisesti aloitteleville maanrakennusalan työnjohtajille, sillä tämä opinnäytetyö antaa kuvan teorian ja rakentamisen näkökannoista.
Opinnäytetyössä teoriaosassa käsitellään tasoliittymiä yleisesti ja liittymätyypin valintaan vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi liittymän kanavointia ja tien leventämistä ohjaavia normeja tuodaan esille. Työn teoriaosassa käsitellään myös linja-autopysäkkien suunnitteluperusteita. Käytännön esimerkkinä on nelihaaraliittymän parantaminen Sirkassa, Kittilässä kesällä 2010. Työn lopussa tuodaan esille vielä suunnittelua ohjaavien normien ja rakentamisen välisiä ongelmakohtia sekä itse rakentamisessa ja käyttövaiheessa ilmeneviä haasteita.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kertoa ne perusteet ja normit, joiden mukaisesti varsinainen liittymän parantaminen tehdään. Ne eivät varsinaisesti ilmene itse suunnitelmista. Työ onkin suunnattu erityisesti aloitteleville maanrakennusalan työnjohtajille, sillä tämä opinnäytetyö antaa kuvan teorian ja rakentamisen näkökannoista.
Opinnäytetyössä teoriaosassa käsitellään tasoliittymiä yleisesti ja liittymätyypin valintaan vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi liittymän kanavointia ja tien leventämistä ohjaavia normeja tuodaan esille. Työn teoriaosassa käsitellään myös linja-autopysäkkien suunnitteluperusteita. Käytännön esimerkkinä on nelihaaraliittymän parantaminen Sirkassa, Kittilässä kesällä 2010. Työn lopussa tuodaan esille vielä suunnittelua ohjaavien normien ja rakentamisen välisiä ongelmakohtia sekä itse rakentamisessa ja käyttövaiheessa ilmeneviä haasteita.