Historiallisesta kartanosta matkailupalveluksi : Benchmarking-menetelmän hyödyntäminen kartanohotellien arvioinnissa
Takala, Ruusu (2019)
Takala, Ruusu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326564
Tiivistelmä
Opinnäytetyö arvioi suomalaisia kartanohotelleja. Toimeksiantaja Onnen Pilke Oy halusi selvittää, millaisia palveluita kartanohotellit Suomessa tarjoavat. Tuloksien saamiseksi hyödynnettiin benchmarking-menetelmää.
Benchmarkingin tueksi luotiin lomake, joka mahdollisti järjestelmällisen tiedon keruun. Benchmarking suoritettiin viiden kartanohotellin välillä lähinnä niiden verkkosivuja käyttäen. Tietoja kerättiin Haikon Kartanosta, Hirvihaaran Kartanosta, Kartanohotelli Karolineburgista, Mustion Linnasta sekä Tertin Kartanosta.
Lomakkeen avulla vertailussa keskityttiin kunkin kartanohotellin huonemäärään ja hintoihin, juhla- ja kokoustilojen kokoon sekä ravintolapalveluihin. Tarkastelussa oli myös kartanohotellien verkkosivut ja liiketoiminta.
Tutkimustuloksista voitiin päätellä, että kartanohotellit muistuttavat toiminnaltaan ja palveluiltaan hyvin paljon toisiaan. Eroja syntyi liiketoiminnan koon sekä laadun välillä. Tuloksia arvioitiin suhteessa Wanhan Raatesalmen tulevaan kartanohotelliin. Onnen Pilke Oy pystyy hyödyntämään työn tuloksia jatkossa suunnitellessaan oman kartanohotellinsa toimintaa.
Benchmarkingin tueksi luotiin lomake, joka mahdollisti järjestelmällisen tiedon keruun. Benchmarking suoritettiin viiden kartanohotellin välillä lähinnä niiden verkkosivuja käyttäen. Tietoja kerättiin Haikon Kartanosta, Hirvihaaran Kartanosta, Kartanohotelli Karolineburgista, Mustion Linnasta sekä Tertin Kartanosta.
Lomakkeen avulla vertailussa keskityttiin kunkin kartanohotellin huonemäärään ja hintoihin, juhla- ja kokoustilojen kokoon sekä ravintolapalveluihin. Tarkastelussa oli myös kartanohotellien verkkosivut ja liiketoiminta.
Tutkimustuloksista voitiin päätellä, että kartanohotellit muistuttavat toiminnaltaan ja palveluiltaan hyvin paljon toisiaan. Eroja syntyi liiketoiminnan koon sekä laadun välillä. Tuloksia arvioitiin suhteessa Wanhan Raatesalmen tulevaan kartanohotelliin. Onnen Pilke Oy pystyy hyödyntämään työn tuloksia jatkossa suunnitellessaan oman kartanohotellinsa toimintaa.