Tools for creating an international marketing program to Russia; Case Pro-FIT
Laukkanen, Hanna (2010)
Laukkanen, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916131
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916131
Tiivistelmä
Ohjeita kansainvälisen markkinointiohjelman suunnitteluun Venäjälle; Case Pro-FIT
Tämän opinnäytetyön pohjana on EU:n tukema valmennusprojekti Pro-FIT. Pro-FIT on lyhenne englanninkielen sanoista ”Promotion of Food International Trade”, mikä tarkoittaa elintarvikkeiden kansainvälisen kaupan edistämistä. Projekti on suunnattu pienille ja keskisuurille ruoka- ja juomapuolen yrityksille etelä-suomesta ja Eestistä, jotka ovat kiinnostuneet Venäjän markkina-alueesta. Projektin pääjärjestäjät ovat Laurea – ammattikorkeakoulu ja eestiläinen TFTAK, elintarviketeknologioiden ja käymisprosessien osaamiskeskus. Projektin tarkoituksena on auttaa siihen osallistuvia yrityksiä kansainvälisen kaupan kehittämisessä ja luoda rajoja ylittävää yhteistyötä Suomen ja Eestin välille.
Yrityksiä valmennetaan käyttäen erilaisia opetusmetodeita, kuten seminaareja, työpajoja ja itsenäisiä tehtäviä. Pro-FIT:ssä on kolme vaihetta, joissa keskitytään kansainvälistymisen eri osa-alueisiin. Tämä opinnäytetyö paneutuu projektin kolmanteen osaan; kansainvälisille markkinoille penetroitumiseen selittäen perinteisen markkinointi mix:n ja sen tärkeyden markkinoille tulo-suunnitelmaa tehtäessä. Suunnitelman tekeminen on projektiin osallistuvien yritysten lopullinen tavoite.
Projektin pilottivaihe päättyi vuoden 2010 kesäkuussa. Jotta projektin ja valmennuksen onnistumista voidaan arvioida, yrityksille teetettiin loppuhaastattelu. Haluttiin selvittää, kuinka Pro-FIT:iin osallistuneet yritykset arvioivat projektin kokonaisuutena ja mitä projektista oli opittu.
Pro-FIT koettiin ammattimaiseksi ja kattavaksi. Se oli hyödyttänyt kaikkia osallistujia jossain määrin. Osanottajien kokemus kansainvälisestä kaupasta vaihteli suuresti, valmennuksen hyödyllisyys arvioitiin melko erilaiseksi osanottajien keskuudessa. Projektin ansiosta moni siihen osallistunut yritys oli päässyt liiketoimintansa kehittämisessä vaiheeseen, jossa kansainvälistymistä voidaan alkaa suunnitella. Koska kyseessä oli pilottivaihe, myös ongelmia ilmeni. Suurimmat kehityksentarpeet koettiin olevan teknisessä toteutuksessa. Muutamalle osallistujalle työmäärä, jonka Pro-FIT vaati, oli suurempi kuin kuviteltu.
Loppuhaastattelujen tarkoituksena oli saada tietoa niistä asioista ja osa-alueista, jotka vaativat kehittämistä. Huomattiin, että osallistujien kokemus ja tietotaito tulisi olla samalla tasolla, jotta voitaisiin paremmin keskittyä yritysten spesifeihin tarpeisiin. Myös projektiin osallistuvia yrityksiä tulisi olla enemmän ja projektin vaatimuksia pitäisi painottaa entistä enemmän. Tämän tarkoituksena on vähentää väärinymmärrysten ja projektin keskenjättämisen mahdollisuutta. Kokonaisuutena Pro-FIT:in arvioitiin antaneen yrityksille se, mitä oli odotettu ja mikä on ollut mahdollista tämäntyyppisen projektin piirissä.
Tämän opinnäytetyön pohjana on EU:n tukema valmennusprojekti Pro-FIT. Pro-FIT on lyhenne englanninkielen sanoista ”Promotion of Food International Trade”, mikä tarkoittaa elintarvikkeiden kansainvälisen kaupan edistämistä. Projekti on suunnattu pienille ja keskisuurille ruoka- ja juomapuolen yrityksille etelä-suomesta ja Eestistä, jotka ovat kiinnostuneet Venäjän markkina-alueesta. Projektin pääjärjestäjät ovat Laurea – ammattikorkeakoulu ja eestiläinen TFTAK, elintarviketeknologioiden ja käymisprosessien osaamiskeskus. Projektin tarkoituksena on auttaa siihen osallistuvia yrityksiä kansainvälisen kaupan kehittämisessä ja luoda rajoja ylittävää yhteistyötä Suomen ja Eestin välille.
Yrityksiä valmennetaan käyttäen erilaisia opetusmetodeita, kuten seminaareja, työpajoja ja itsenäisiä tehtäviä. Pro-FIT:ssä on kolme vaihetta, joissa keskitytään kansainvälistymisen eri osa-alueisiin. Tämä opinnäytetyö paneutuu projektin kolmanteen osaan; kansainvälisille markkinoille penetroitumiseen selittäen perinteisen markkinointi mix:n ja sen tärkeyden markkinoille tulo-suunnitelmaa tehtäessä. Suunnitelman tekeminen on projektiin osallistuvien yritysten lopullinen tavoite.
Projektin pilottivaihe päättyi vuoden 2010 kesäkuussa. Jotta projektin ja valmennuksen onnistumista voidaan arvioida, yrityksille teetettiin loppuhaastattelu. Haluttiin selvittää, kuinka Pro-FIT:iin osallistuneet yritykset arvioivat projektin kokonaisuutena ja mitä projektista oli opittu.
Pro-FIT koettiin ammattimaiseksi ja kattavaksi. Se oli hyödyttänyt kaikkia osallistujia jossain määrin. Osanottajien kokemus kansainvälisestä kaupasta vaihteli suuresti, valmennuksen hyödyllisyys arvioitiin melko erilaiseksi osanottajien keskuudessa. Projektin ansiosta moni siihen osallistunut yritys oli päässyt liiketoimintansa kehittämisessä vaiheeseen, jossa kansainvälistymistä voidaan alkaa suunnitella. Koska kyseessä oli pilottivaihe, myös ongelmia ilmeni. Suurimmat kehityksentarpeet koettiin olevan teknisessä toteutuksessa. Muutamalle osallistujalle työmäärä, jonka Pro-FIT vaati, oli suurempi kuin kuviteltu.
Loppuhaastattelujen tarkoituksena oli saada tietoa niistä asioista ja osa-alueista, jotka vaativat kehittämistä. Huomattiin, että osallistujien kokemus ja tietotaito tulisi olla samalla tasolla, jotta voitaisiin paremmin keskittyä yritysten spesifeihin tarpeisiin. Myös projektiin osallistuvia yrityksiä tulisi olla enemmän ja projektin vaatimuksia pitäisi painottaa entistä enemmän. Tämän tarkoituksena on vähentää väärinymmärrysten ja projektin keskenjättämisen mahdollisuutta. Kokonaisuutena Pro-FIT:in arvioitiin antaneen yrityksille se, mitä oli odotettu ja mikä on ollut mahdollista tämäntyyppisen projektin piirissä.