Erityistä tukea tarvitsevan lapsen arkikuntoutus päiväkodin integroidussa erityisryhmässä
Oja, Anne (2011)
Oja, Anne
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104013797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104013797
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kartoitti arkikuntoutusta erityistä tukea tarvitsevalla lapsella päiväkodin integroidussa erityisryhmässä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ryhmän henkilökunnan näkökulma arkikuntoutukseen ja henkilökunnan kokemuksia arkikuntoutukseen vaikuttavista tekijöistä integroidussa erityisryhmässä.
Tutkimus toteutettiin erään eteläsuomalaisen kaupungin päiväkodin integroidussa erityisryhmässä. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla päiväkodin integroidun erityisryhmän henkilökuntaa, touko-heinäkuun 2010 välisenä aikana. Olennaista oli saada kuuluviin ryhmän jokaisen henkilökunnan jäsenen oma näkemys arkikuntoutuksesta. Haastattelu toteutettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti teemoittelua apuna käyttäen.
Tutkimustulosten mukaan integroidun erityisryhmän henkilökunnan kokemukset ja mielipiteet arkikuntoutuksesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä ovat hyvin yhtenevät. Arkikuntoutus on ryhmässä yksilöllistä, johdonmukaista ja suunnitelmallista toimintaa. Yksilöllisyys korostuu arkikuntoutuksessa, sillä sen toteutumiseen tarvitaan lapsen tuntemista ja lapsen vahvuuksien ja vaikeuksien tunnistamista Arkikuntoutus integroituu kaikkeen lapsen päivittäiseen toimintaan ja vuorovaikutukseen. Oppimisympäristöillä on suurempi vaikutus erityistä tukea tarvitsevan lapsen toimimiseen ja hänen arkikuntoutukseensa kuin lapseen, joka ei tarvitse erityistä tukea.
Tutkimus toteutettiin erään eteläsuomalaisen kaupungin päiväkodin integroidussa erityisryhmässä. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla päiväkodin integroidun erityisryhmän henkilökuntaa, touko-heinäkuun 2010 välisenä aikana. Olennaista oli saada kuuluviin ryhmän jokaisen henkilökunnan jäsenen oma näkemys arkikuntoutuksesta. Haastattelu toteutettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti teemoittelua apuna käyttäen.
Tutkimustulosten mukaan integroidun erityisryhmän henkilökunnan kokemukset ja mielipiteet arkikuntoutuksesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä ovat hyvin yhtenevät. Arkikuntoutus on ryhmässä yksilöllistä, johdonmukaista ja suunnitelmallista toimintaa. Yksilöllisyys korostuu arkikuntoutuksessa, sillä sen toteutumiseen tarvitaan lapsen tuntemista ja lapsen vahvuuksien ja vaikeuksien tunnistamista Arkikuntoutus integroituu kaikkeen lapsen päivittäiseen toimintaan ja vuorovaikutukseen. Oppimisympäristöillä on suurempi vaikutus erityistä tukea tarvitsevan lapsen toimimiseen ja hänen arkikuntoutukseensa kuin lapseen, joka ei tarvitse erityistä tukea.