Työtyytyväisyyden kehittäminen Finnbodyssa
Parkkola, Mia (2011)
Parkkola, Mia
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103313771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103313771
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on työtyytyväisyystutkimus. Tavoitteena oli selvittää kohdeyrityksen henkilöstön työtyytyväisyys sekä kokonaisuudessaan että työtehtäväkohtaisesti, ja tämän pohjalta luoda toteuttamiskelpoisia kehitysehdotuksia. Työ on tehty toimeksiantona liikunta-alalla toimivalle Fosdec Oy:lle, josta käytetään nimeä Finnbody. Tarkoituksena oli keskittyä työntekijöihin, jotka ovat jatkuvassa suorassa kontaktissa yrityksen asiakkaiden kanssa.
Tutkimus rakentuu teoria-, empiria- ja päätelmäosiosta. Teoriaosuudessa tarkastellaan erilaisia näkemyksiä työtyytyväisyyden muodostumisesta ja vaikutuksista pohjautuen alan kirjallisuuteen ja sähköisiin lähteisiin. Näiden näkökulmien perusteella on valittu kohdeyritykseen sopivat keskeisimmät työtyytyväisyyden osatekijät, joita tutkitaan syvällisemmin ja joita käytetään empiirisen tutkimuksen perustana. Näitä ovat työn sisältö ja organisointi, työolosuhteet, sosiaaliset suhteet ja työilmapiiri, esimiestyöskentely ja yritys sinänsä.
Työn empiirinen osuus käsittää tutkimusmenetelmän ja -toiminnan suunnitelman, luotettavuuden ja menetelmän käyttökelpoisuuden analysoinnin sekä tulosten esittämisen. Menetelmänä käytettiin pääosin kvantitatiivista tutkimustapaa. Aineiston keruu toteutettiin survey-tutkimuksena Webropol-ohjelman avulla. Kyselylomakkeet jaettiin sähköisesti 102 työntekijälle keväällä 2010. Vastausprosentiksi tuli 57 %.
Tulokset osoittivat, että vastanneiden yleinen asenne oli melko myönteinen kaikissa paitsi yritysosuudessa. Erityisen hyvänä pidettiin sosiaalisia suhteita ja työilmapiiriä. Tuloksessa oli yhtenevyyttä vuonna 2008 tehdyn tyytyväisyyskyselyn kanssa. Vastauksissa ilmeni jonkun verran työtehtäväkohtaisia eroja. Selvästi vähiten tyytyväisiä olivat vastaanottohenkilöt ja omaohjaajat, joten heihin tulisi kiinnittää erityisesti huomiota.
Päätelmäosio sisältää tulosten pohdinnan lisäksi keskeisiin tutkimustuloksiin perustuvia kehittämis- ja jatkotutkimusehdotuksia. Kehittämiskohteiksi osoittautuivat erityisesti työterveyshuolto, yrityksen sisäinen viestintä ja oikeudenmukaisuus. Johdon oman toiminnan arviointi työtyytyväisyyden kehittämisessä mahdollistaa tehokkaamman yrityksen resurssien kohdentamisen.
Tutkimus rakentuu teoria-, empiria- ja päätelmäosiosta. Teoriaosuudessa tarkastellaan erilaisia näkemyksiä työtyytyväisyyden muodostumisesta ja vaikutuksista pohjautuen alan kirjallisuuteen ja sähköisiin lähteisiin. Näiden näkökulmien perusteella on valittu kohdeyritykseen sopivat keskeisimmät työtyytyväisyyden osatekijät, joita tutkitaan syvällisemmin ja joita käytetään empiirisen tutkimuksen perustana. Näitä ovat työn sisältö ja organisointi, työolosuhteet, sosiaaliset suhteet ja työilmapiiri, esimiestyöskentely ja yritys sinänsä.
Työn empiirinen osuus käsittää tutkimusmenetelmän ja -toiminnan suunnitelman, luotettavuuden ja menetelmän käyttökelpoisuuden analysoinnin sekä tulosten esittämisen. Menetelmänä käytettiin pääosin kvantitatiivista tutkimustapaa. Aineiston keruu toteutettiin survey-tutkimuksena Webropol-ohjelman avulla. Kyselylomakkeet jaettiin sähköisesti 102 työntekijälle keväällä 2010. Vastausprosentiksi tuli 57 %.
Tulokset osoittivat, että vastanneiden yleinen asenne oli melko myönteinen kaikissa paitsi yritysosuudessa. Erityisen hyvänä pidettiin sosiaalisia suhteita ja työilmapiiriä. Tuloksessa oli yhtenevyyttä vuonna 2008 tehdyn tyytyväisyyskyselyn kanssa. Vastauksissa ilmeni jonkun verran työtehtäväkohtaisia eroja. Selvästi vähiten tyytyväisiä olivat vastaanottohenkilöt ja omaohjaajat, joten heihin tulisi kiinnittää erityisesti huomiota.
Päätelmäosio sisältää tulosten pohdinnan lisäksi keskeisiin tutkimustuloksiin perustuvia kehittämis- ja jatkotutkimusehdotuksia. Kehittämiskohteiksi osoittautuivat erityisesti työterveyshuolto, yrityksen sisäinen viestintä ja oikeudenmukaisuus. Johdon oman toiminnan arviointi työtyytyväisyyden kehittämisessä mahdollistaa tehokkaamman yrityksen resurssien kohdentamisen.