Koksiaseman pölynpoiston uudistaminen
Rimpiläinen, Tero (2011)
Rimpiläinen, Tero
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104043855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104043855
Tiivistelmä
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu, Tekniikan yksikkö
Koulutusohjelma Sähkötekniikka
Opinnäytetyön tekijä Tero Rimpiläinen
Opinnäytetyön nimi Koksiaseman pölynpoiston uudistaminen
Työn laji Opinnäytetyö
päiväys 14.10.2010
sivumäärä 56 + 43 liitesivua
Opinnäytetyön ohjaaja DI Tuomas Pussila
Yritys Outokumpu Stainless Oyj
Yrityksen yhteyshenkilö/valvoja Tekn. Esa Hyvärinen
Työn lähtökohtana oli se, että Outokumpu Stainless Oy:n ferrokromitehtaan koksinkäsittelylaitoksen pölynpoiston laitteisto haluttiin modernisoida syksyn 2010 koksinkäsittelylaitoksen seisokin aikana. Pölynpoistosta tuli purkaa vanha sähköistys ja automaatioinstrumentointi pois ja rakentaa ne uuteen pölynpoistoon. Uusi pölynpoistorakennus oli jo pystytetty ja päälaitteisto tilattu. Pölynpoistoon tuli piirtää piirikaaviot moottoreiden, pneumaattisen kuljettimen ja suotimen tuloista ja lähdöistä. Myös MetsoDNA-ohjelmointi tuli tehdä pneumaattiselle kuljettimelle ja moottoreille.
Uudistamisen tavoitteena oli modernisoida pölynpoisto, koska vanhan pölynpoiston laitteisto oli tullut tiensä päähän ja koska yleistä parannusta oli tehty pölynpoistoihin muuallakin ferrokromitehtaalla. Tavoitteena oli saada uusi pölynpoisto valmiiksi huoltoseisokin aikana syksyllä 2010. Piirikaaviot tuli olla valmiina hyvissä ajoin ennen kytkentöjä, ja ohjelmointi, sähköistys ja automatisointi tuli olla valmiina ennen seisokin päättymistä. Opinnäytetyö rajattiin pölynpoiston uudistamisessa sähköistyksen ja automatisoinnin suunnitteluun.
Piirikaaviot piirrettiin omalla ajalla CADS 10 L -ohjelmalla. Ohjelmointi ja käyttöliittymä tehtiin Outokummulla automaatiotilassa automaatioinsinöörin opastuksella MetsoDNA:n FbCAD-, SeqCAD- ja DNAuse-ohjelmalla. Uuden pölynpoiston sähköistys ja automatisointi rakennettiin ferrokromitehtaan sähkökorjaamon voimin syyskuussa 2010.
Tavoitteet rakentamisen ajoituksen suhteen saavutettiin melko hyvin, mutta pneumaattisen kuljettimen asennuksen viivästyminen hidasti sen käyttöönottoa yli seisokin päättymisen. MetsoDNA-ohjelmointi saatiin valmiiksi ennen seisokin päättymistä.
Koulutusohjelma Sähkötekniikka
Opinnäytetyön tekijä Tero Rimpiläinen
Opinnäytetyön nimi Koksiaseman pölynpoiston uudistaminen
Työn laji Opinnäytetyö
päiväys 14.10.2010
sivumäärä 56 + 43 liitesivua
Opinnäytetyön ohjaaja DI Tuomas Pussila
Yritys Outokumpu Stainless Oyj
Yrityksen yhteyshenkilö/valvoja Tekn. Esa Hyvärinen
Työn lähtökohtana oli se, että Outokumpu Stainless Oy:n ferrokromitehtaan koksinkäsittelylaitoksen pölynpoiston laitteisto haluttiin modernisoida syksyn 2010 koksinkäsittelylaitoksen seisokin aikana. Pölynpoistosta tuli purkaa vanha sähköistys ja automaatioinstrumentointi pois ja rakentaa ne uuteen pölynpoistoon. Uusi pölynpoistorakennus oli jo pystytetty ja päälaitteisto tilattu. Pölynpoistoon tuli piirtää piirikaaviot moottoreiden, pneumaattisen kuljettimen ja suotimen tuloista ja lähdöistä. Myös MetsoDNA-ohjelmointi tuli tehdä pneumaattiselle kuljettimelle ja moottoreille.
Uudistamisen tavoitteena oli modernisoida pölynpoisto, koska vanhan pölynpoiston laitteisto oli tullut tiensä päähän ja koska yleistä parannusta oli tehty pölynpoistoihin muuallakin ferrokromitehtaalla. Tavoitteena oli saada uusi pölynpoisto valmiiksi huoltoseisokin aikana syksyllä 2010. Piirikaaviot tuli olla valmiina hyvissä ajoin ennen kytkentöjä, ja ohjelmointi, sähköistys ja automatisointi tuli olla valmiina ennen seisokin päättymistä. Opinnäytetyö rajattiin pölynpoiston uudistamisessa sähköistyksen ja automatisoinnin suunnitteluun.
Piirikaaviot piirrettiin omalla ajalla CADS 10 L -ohjelmalla. Ohjelmointi ja käyttöliittymä tehtiin Outokummulla automaatiotilassa automaatioinsinöörin opastuksella MetsoDNA:n FbCAD-, SeqCAD- ja DNAuse-ohjelmalla. Uuden pölynpoiston sähköistys ja automatisointi rakennettiin ferrokromitehtaan sähkökorjaamon voimin syyskuussa 2010.
Tavoitteet rakentamisen ajoituksen suhteen saavutettiin melko hyvin, mutta pneumaattisen kuljettimen asennuksen viivästyminen hidasti sen käyttöönottoa yli seisokin päättymisen. MetsoDNA-ohjelmointi saatiin valmiiksi ennen seisokin päättymistä.