Gymnasiestuderandes åsikter om hur aktiviteter under lektionstid stödjer självkänslan och möjliggör lärandet
Engblom, Julia; Heir, Emelie (2019)
Lataukset:
Engblom, Julia
Heir, Emelie
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626987
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626987
Tiivistelmä
En del gymnasiestuderande upplever svårigheter med skoluppgifter och lärande. Tidigare forskning visar ett samband mellan lägre självkänsla, sämre skolprestationer, sämre välbefinnande och mental ohälsa. Detta examensarbete görs i samarbete med föreningen Ung i fokus r.f. Examensarbetet behandlar temat ungas välmående samt delaktighet och har fokus på studerandes självkänsla i skolan. Syftet med detta examensarbete är att synliggöra gymnasiestuderandes åsikter om hurdana aktiviteter samt hur dessa aktiviteter kunde stödja självkänslan och därigenom möjliggöra lärande under lektionstid. Examensarbetets frågeställningar är: Hur och med hurdana aktiviteter anser gymnasiestuderande att deras självkänsla kunde stödjas under lektionstid? Hur borde aktiviteter under lektionstid utformas så att dessa möjliggör lärande? Som metod har en enkätundersökning med hjälp av frågeformulär använts. Undersökningen var till största del kvantitativ men bestod även av kvalitativa inslag eftersom frågeformuläret innefattade både påståenden med färdiga svarsalternativ och öppna frågor. Respondentgruppen bestod av 42 gymnasiestuderande. En majoritet av respondenterna anser att de känner gemenskap med andra under lektionstid. En klar majoritet av respondenterna tycker att de kan utveckla sin kunskap och sina färdigheter under lektionstid. Ungefär hälften av respondenterna upplever att de inte har möjlighet att påverka det som sker under lektionstid. Majoriteten av respondenterna anser att de klarar av det som förväntas av dem under lektionstid. Respondenterna lär sig bäst under lektionstid genom varierande aktiviteter. Respondenterna anser att aspekter som skulle stödja deras självkänsla under lektionstid är par- och grupparbete, att få feedback av andra, att hålla presentationer i små grupper och att trivas i gruppen. Respondenternas prestation i skolan har en inverkan på deras uppfattning om dem själva. Att förstå stoffet och att klara av kurser är avgörande för respondenternas självuppfattning. Prestation i förhållande till framtida planer kan också kopplas till respondenternas självuppfattning. Under lektionstid borde det utövas aktiviteter som fokuserar på att stärka gemenskap i gruppen eftersom det förutom lärande också påverkar självkänslan positivt. Studerande vill att det under lektionstid ska användas varierande lärandeaktiviteter. Aktiviteterna under lektionstid borde innefatta rätt grad av utmaning men ändå vara möjliga att uppnå. Under lektionstid behöver omgivningen vara anpassad med tanke på varje studerandes behov och förutsättningar, vilket kunde vara en ergoterapeuts uppgift.