Yläkoulun opettajien käsitys toimintaterapeutin roolista kouluympäristössä Kirjallisuuskatsaus
Huttunen, Minna; Sevrjukova, Heidi (2019)
Huttunen, Minna
Sevrjukova, Heidi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626953
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626953
Tiivistelmä
Toimintaterapeutin rooli on vielä Suomen kouluissa, varsinkin yläkouluissa, monille opettajille täysin tuntematon tai siitä on opettajilla vain vähänlaisesti tietoa ja/tai kokemusta. Toimintaterapeuttien ammatillisen osaamisen hyödyt kouluympäristössä nähdään, mutta niitä ei välttämättä osata vielä hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla. Nykypäivänä erityistarpeita omaavia oppilaita integroidaan tavallisiin kouluihin ja luokkiin, mikä luo uudenlaisia haasteita opettajille.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Kontiolahden koulun kanssa. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa yläkouluopettajien käsitystä toimintaterapeutin roolista ja selvittää syitä, miksi rooli on osin tuntematon.
Tutkimuksessa hyödynnettiin kahta eri metodia: kirjallisuuskatsausta ja kyselyä. Kirjallisuuskatsauksena toimi integroitu kirjallisuuskatsaus ja sähköisesti lähetetty kysely koski yhteistyökumppanin yläkoulun opettajia. Näiden kahden metodin avulla etsittiin tietoa tutkimusongelmaan ”Millainen käsitys yläkoulun opettajilla on toimintaterapeutin roolista kouluympäristössä?”.
Tuloksista selvisi, että toimintaterapeutin rooli saatetaan kokea siksi tuntemattomaksi, ettei siitä ole aiempaa kokemusta tai toimintaterapeutti itse ei ole tehnyt rooliaan selväksi muille kollegoilleen. Aineistosta selvisi, että yhteistyö koettiin hyödylliseksi, vaikkakin monesti sille löytyi myös esteitä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että toimintaterapeuteilla on hyvä mahdollisuus tehdä työtä myös yläkouluissa. Koulujen monimuotoistuminen lisää toimintaterapeuttien mahdollisuuksia nyt ja tulevaisuudessa. Kuitenkin aiheesta tarvitaan vielä lisätutkimusta.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Kontiolahden koulun kanssa. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa yläkouluopettajien käsitystä toimintaterapeutin roolista ja selvittää syitä, miksi rooli on osin tuntematon.
Tutkimuksessa hyödynnettiin kahta eri metodia: kirjallisuuskatsausta ja kyselyä. Kirjallisuuskatsauksena toimi integroitu kirjallisuuskatsaus ja sähköisesti lähetetty kysely koski yhteistyökumppanin yläkoulun opettajia. Näiden kahden metodin avulla etsittiin tietoa tutkimusongelmaan ”Millainen käsitys yläkoulun opettajilla on toimintaterapeutin roolista kouluympäristössä?”.
Tuloksista selvisi, että toimintaterapeutin rooli saatetaan kokea siksi tuntemattomaksi, ettei siitä ole aiempaa kokemusta tai toimintaterapeutti itse ei ole tehnyt rooliaan selväksi muille kollegoilleen. Aineistosta selvisi, että yhteistyö koettiin hyödylliseksi, vaikkakin monesti sille löytyi myös esteitä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että toimintaterapeuteilla on hyvä mahdollisuus tehdä työtä myös yläkouluissa. Koulujen monimuotoistuminen lisää toimintaterapeuttien mahdollisuuksia nyt ja tulevaisuudessa. Kuitenkin aiheesta tarvitaan vielä lisätutkimusta.