"Siitä tulee paha mieli" : Kiusaamisen ennaltaehkäisy varhaiskasvatuksessa luovin menetelmin
Havonen, Noora; Aulavuori, Hanna (2011)
Havonen, Noora
Aulavuori, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103293661
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103293661
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme oli toiminnallinen ja se toteutettiin osana VKK-Metron Tukevasti alkuun – hanketta. Opinnäytetyömme toiminnallinen osuus suoritettiin eräässä Vantaan kaupungin päiväkodissa elo-syyskuussa 2010 5—6 – vuotiaiden lasten pienryhmässä ja aiheena oli kiusaaminen päiväkoti-ikäisten lasten keskuudessa. Toimintatuokioita oli yhteensä kahdeksan ja toteutukseen suunnittelimme oman ohjaus– ja opetusmateriaalimme. Teoreettinen viitekehys rakentuu kiusaamisen ja lapsen tunteiden kehityksen ja tunnistamisen ympärille. Käsittelemme kiusaamisen ilmenemistä päiväkodissa ja sitä, mitkä asiat siihen vaikuttavat. Kerromme myös alle kouluikäisen lapsen tunnemaailmasta, sillä se liittyy kiusaamisilmiöön ja sen ennaltaehkäisyyn. Raportissa avataan teorian valossa myös satujen maailmaa ja sadutusta, sillä käytämme näitä työssämme.
Tavoitteena oli saada työssämme lapsen ääni kuuluviin ja luoda sellainen ohjaus- ja opetusmateriaali, jolla voi käsitellä lasten kanssa kiusaamista, siihen liittyviä tunteita sekä löytää yhdessä ratkaisumalleja kiusaamistilanteisiin. Kirjoitimme Metsäneläinten päiväkodista sadun, jonka jokaisessa kappaleessa tapahtuu jotakin kiusaamiseen liittyvää. Kuusi ensimmäistä tuokiota oli sadun käsittelyä, seitsemännellä kerralla taas sadutimme lapsia aiheeseemme liittyen ja viimeinen kerta oli varattu palautteen vastaanotolle.
Jokaisella satutuokiolla luettiin kirjoittamastamme sadusta yksi kappale ja sen jälkeen keskusteltiin lasten kanssa sadussa ilmenevistä tilanteista. Pyrkimys oli, että keskustelutuokiot olisivat lapsilähtöisiä ja lasta osallistavia, joten lasten keskustelun annettiin jatkua mahdollisimman vapaasti. Keskusteluissa havainnoitiin muun muassa sitä, mitä lapset pitävät kiusaamisena, millaisia tunteita he tunnistavat kiusaamistilanteisiin liittyen ja millaisia ratkaisumalleja he löytävät näihin tilanteisiin. Jokainen satutuokio (eli kaikki toiminnalliset tuokiot paitsi kaksi viimeistä) päättyi tarkoituksellisesti askarteluun, sillä vapaamuotoinen toiminta antaa lapsille mahdollisuuden käsitellä kiusaamiseen liittyviä vaikeita tunteita.
Arvioimme toimintaamme käyttämällä hyväksemme havainnointia. Lisäksi kuvasimme jokaisen sadun lukuhetken ja siihen liittyvät keskustelutilanteen videokameralla ja tätä materiaalia käytimme hyväksemme myös arvioinnissa. Tärkeä osa toiminnan arvioinnissa oli myös reflektio ja itsearviointi sekä lapsiryhmän kasvattajilta saamamme palaute. Arvioinnissa pohdimme sitä, kuinka hyvin pääsimme tavoitteisiimme, kuinka hyvin onnistuimme ohjaus- ja opetusmateriaalin teossa sekä sitä, miten oma ohjaajuutemme onnistui ja kehittyi.
Asiasanat: luovat menetelmät, kiusaaminen, tunteet, lapsilähtöisyys, osallisuus, sadutus
Tavoitteena oli saada työssämme lapsen ääni kuuluviin ja luoda sellainen ohjaus- ja opetusmateriaali, jolla voi käsitellä lasten kanssa kiusaamista, siihen liittyviä tunteita sekä löytää yhdessä ratkaisumalleja kiusaamistilanteisiin. Kirjoitimme Metsäneläinten päiväkodista sadun, jonka jokaisessa kappaleessa tapahtuu jotakin kiusaamiseen liittyvää. Kuusi ensimmäistä tuokiota oli sadun käsittelyä, seitsemännellä kerralla taas sadutimme lapsia aiheeseemme liittyen ja viimeinen kerta oli varattu palautteen vastaanotolle.
Jokaisella satutuokiolla luettiin kirjoittamastamme sadusta yksi kappale ja sen jälkeen keskusteltiin lasten kanssa sadussa ilmenevistä tilanteista. Pyrkimys oli, että keskustelutuokiot olisivat lapsilähtöisiä ja lasta osallistavia, joten lasten keskustelun annettiin jatkua mahdollisimman vapaasti. Keskusteluissa havainnoitiin muun muassa sitä, mitä lapset pitävät kiusaamisena, millaisia tunteita he tunnistavat kiusaamistilanteisiin liittyen ja millaisia ratkaisumalleja he löytävät näihin tilanteisiin. Jokainen satutuokio (eli kaikki toiminnalliset tuokiot paitsi kaksi viimeistä) päättyi tarkoituksellisesti askarteluun, sillä vapaamuotoinen toiminta antaa lapsille mahdollisuuden käsitellä kiusaamiseen liittyviä vaikeita tunteita.
Arvioimme toimintaamme käyttämällä hyväksemme havainnointia. Lisäksi kuvasimme jokaisen sadun lukuhetken ja siihen liittyvät keskustelutilanteen videokameralla ja tätä materiaalia käytimme hyväksemme myös arvioinnissa. Tärkeä osa toiminnan arvioinnissa oli myös reflektio ja itsearviointi sekä lapsiryhmän kasvattajilta saamamme palaute. Arvioinnissa pohdimme sitä, kuinka hyvin pääsimme tavoitteisiimme, kuinka hyvin onnistuimme ohjaus- ja opetusmateriaalin teossa sekä sitä, miten oma ohjaajuutemme onnistui ja kehittyi.
Asiasanat: luovat menetelmät, kiusaaminen, tunteet, lapsilähtöisyys, osallisuus, sadutus