Verotarkastusten läpimenoaikojen lyhentäminen
Kärkkäinen, Katja (2019)
Kärkkäinen, Katja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827444
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on esittää kehittämisehdotuksia verotarkastusprosessin virtaustehokkuuden lisäämiseksi. Opinnäytetyössä tutkitaan verotarkastusten läpimenoaikojen pituuteen vaikuttavia tekijöitä ja pyritään esittämään lean-ajatteluun perustuvia kehittämisehdotuksia prosessin toimintaa edistävien läpimenoaikojen saavuttamiseksi. Opinnäytetyön teoriatausta muodostuu prosessien toiminnasta ja kehittämisestä, lean-ajattelusta sekä oman työn johtamisesta. Teoriassa painottuu lean-ajattelu toiminnan kehittämisessä ja asiakasnäkökulman huomioimisessa.
Opinnäytetyö perustuu Verohallinnon Yritysverotusyksikössä toimivan ohjaus- ja kehittämisyksikön toimeksiantoon. Verotarkastusprosessissa pyritään lyhentämään verotarkastusten läpimenoaikojen pituutta sekä parantamaan tällä tavoin prosessin toiminnan tuloksellisuutta sekä edistämään Verohallinnon strategisia tavoitteita.
Kehittämistehtävän tutkimusstrategiana käytettiin tapaustutkimusta. Verotarkastusprosessin toimintaa kuvattiin blueprinting-menetelmällä ja tutkimusosuus toteutettiin verotarkastajille ja tarkastustyötä ohjaaville tarkastuspäälliköille kohdennetuilla kyselytutkimuksilla. Tutkimustuloksina saatiin vastaajien näkemyksiä verotarkastusten läpimenoaikoihin vaikuttaviin tekijöihin, keskeneräisen työn priorisointiin ja uuden työn aloittamiseen, tavoitteiden merkitykseen työtä ohjaavina tekijöinä sekä kehittämisehdotuksia läpimenoaikojen lyhentämiseksi.
Tutkimustulosten mukaan verotarkastusprosessissa esiintyy eri tekijöiden aiheuttamaa yksittäisen verotarkastuksen tai sen työvaiheen keskeyttävää hukkaa, joka aiheuttaa uudelleen aloittamisen tarvetta ja voi pidentää verotarkastusten läpimenoaikaa. Toisaalta prosessin toiminnasta on löydettävissä vastausten mukaan myös verotarkastusten läpimenoaikaa lyhentäviä tekijöitä.
Kehittämisehdotukset on määritetty viitekehyksen ja tutkimustulosten kautta. Ehdotukset keskittyvät asiakaskeskeisen toimintatavan vahvistamiseen sekä yhteisten toimintatapojen muodostamiseen eli toiminnan vakiointiin. Kehittämisehdotukset ovat verotarkastusprosessin hyödynnettävissä ja niiden käytäntöön viennistä päättää verotarkastusprosessin johto. The purpose of this Master’s thesis was to present development proposals to increase the flow efficiency in the tax audit process. The thesis examined factors influencing the length of lead times for tax audits and seeks lean-based development proposals for shorter lead times in the process. The theoretical framework of the thesis consists of the operation and development of process, lean thinking and the self-management.
The thesis was based on the assignment of the Corporate Taxation Unit of the Tax Administration. The tax audit process aims to shorten lead times of tax audits by improving the efficiency of the process and promoting the strategic objectives of the Tax Administration.
Case study was used as a research strategy of this thesis. At first, the operation of the tax audit process was described by the blueprinting method. The data for this study was collected using an electronic survey for getting views from tax inspectors and audit supervisors. The results provided re-spondents' views on the factors influencing the completion times of tax audits, the prioritization of work and the start of a new job. In addition, the results included opinions of importance of objectives and suggestions for improvement in shortening lead times.
According to the results of the research, there are interruptions in the tax auditing process, which causes the reopening of tax audits and may extend the lead time. On the other hand, according to the answers, there are also factors reducing the lead time of tax audits.
The development proposals were defined through a framework and research results. The proposals focus on the customer-centered approach and standardization. The development proposals can be utilized in the tax audit process, and their implementation will be decided by the management of the tax audit process.
Opinnäytetyö perustuu Verohallinnon Yritysverotusyksikössä toimivan ohjaus- ja kehittämisyksikön toimeksiantoon. Verotarkastusprosessissa pyritään lyhentämään verotarkastusten läpimenoaikojen pituutta sekä parantamaan tällä tavoin prosessin toiminnan tuloksellisuutta sekä edistämään Verohallinnon strategisia tavoitteita.
Kehittämistehtävän tutkimusstrategiana käytettiin tapaustutkimusta. Verotarkastusprosessin toimintaa kuvattiin blueprinting-menetelmällä ja tutkimusosuus toteutettiin verotarkastajille ja tarkastustyötä ohjaaville tarkastuspäälliköille kohdennetuilla kyselytutkimuksilla. Tutkimustuloksina saatiin vastaajien näkemyksiä verotarkastusten läpimenoaikoihin vaikuttaviin tekijöihin, keskeneräisen työn priorisointiin ja uuden työn aloittamiseen, tavoitteiden merkitykseen työtä ohjaavina tekijöinä sekä kehittämisehdotuksia läpimenoaikojen lyhentämiseksi.
Tutkimustulosten mukaan verotarkastusprosessissa esiintyy eri tekijöiden aiheuttamaa yksittäisen verotarkastuksen tai sen työvaiheen keskeyttävää hukkaa, joka aiheuttaa uudelleen aloittamisen tarvetta ja voi pidentää verotarkastusten läpimenoaikaa. Toisaalta prosessin toiminnasta on löydettävissä vastausten mukaan myös verotarkastusten läpimenoaikaa lyhentäviä tekijöitä.
Kehittämisehdotukset on määritetty viitekehyksen ja tutkimustulosten kautta. Ehdotukset keskittyvät asiakaskeskeisen toimintatavan vahvistamiseen sekä yhteisten toimintatapojen muodostamiseen eli toiminnan vakiointiin. Kehittämisehdotukset ovat verotarkastusprosessin hyödynnettävissä ja niiden käytäntöön viennistä päättää verotarkastusprosessin johto.
The thesis was based on the assignment of the Corporate Taxation Unit of the Tax Administration. The tax audit process aims to shorten lead times of tax audits by improving the efficiency of the process and promoting the strategic objectives of the Tax Administration.
Case study was used as a research strategy of this thesis. At first, the operation of the tax audit process was described by the blueprinting method. The data for this study was collected using an electronic survey for getting views from tax inspectors and audit supervisors. The results provided re-spondents' views on the factors influencing the completion times of tax audits, the prioritization of work and the start of a new job. In addition, the results included opinions of importance of objectives and suggestions for improvement in shortening lead times.
According to the results of the research, there are interruptions in the tax auditing process, which causes the reopening of tax audits and may extend the lead time. On the other hand, according to the answers, there are also factors reducing the lead time of tax audits.
The development proposals were defined through a framework and research results. The proposals focus on the customer-centered approach and standardization. The development proposals can be utilized in the tax audit process, and their implementation will be decided by the management of the tax audit process.