Ammatilliseksi opettajaksi
Kotila, Hannu (2019)
Kotila, Hannu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001081564
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001081564
Tiivistelmä
Millaista on ammatillisen opettajan työ ja mihin suuntaan sitä pitäisi kehittää? Tämä kysymys syntyi Haaga Helian ammatillisen opettajankoulutuksen opettajien piirissä, ja olemme paneutuneet siihen OPEKE-hankkeessa.
Olemme halunneet kehittää ammatillisen opettajankoulutuksen jatkumoa, alalle hakeutumista, valintaprosessia, oppimista ja ohjausta sekä työelämäyhteyksiä. Samalla olemme pohtineet, miten kaikki kehitystyö saadaan dokumentoitua hankkeen päättyessä.
Yksi tämän kirjan tavoite on kuvata ammatillisen opettajan työn haasteita ja mahdollisuuksia. Lisäksi tavoitteena on kuvata sitä kehitystyötä, jota OPEKE-hankkeessa on tehty Haaga-Helian ammatillisen opettajankoulutuksen
ja sitä kautta ammatillisen opettajuuden kehittämiseksi. Mukaan on kutsuttu myös muita ammatillisen opettajuuden teemaa käsitteleviä kirjoittajia. Näin olemme voineet koota kattavan katsauksen ammatillisen
opettajan työn kehittämisen haasteisiin myös niillä alueilla, jotka eivät olleet suoraan hankkeen tavoitteiden piirissä.
OPEKE on ollut valtakunnallinen kehittämishanke, jossa on kehitetty ja uudistettu ammatillista opettajankoulutusta kokonaisuutena. Hankkeessa on vahvistettu opettajankoulutuksen aktiivista, tutkivaa ja kehittävää roolia suhteessa oppilaitoksiin ja opettajaksi opiskeleviin. Tämän kirjan kohderyhmänä ovat ammatilliset opettajaopiskelijat, kouluttajat ja koko ammatillisen koulutuksen toimijakenttä.
Sisältöä kootessamme olemme pyrkineet huomioimaan ammatillisesti suuntautuneen koulutuksen uudet haasteet. Näkökulmana ovat ammatillisen toisen asteen, ammattikorkeakoulutuksen tai muun ammatillisesti suuntautuneen koulutuksen kysymykset.
Perusopetuksen jälkeinen koulutus Suomessa koostuu ammatillisesta koulutuksesta ja lukiokoulutuksesta. Tästä käytetään nimitystä toinen aste. Ammatillisia tutkintoja ovat ammatilliset perustutkinnot sekä ammatti- ja erikoisammattitutkinnot.
Korkeakoulujärjestelmä muodostuu yliopistoista ja ammattikorkeakouluista. Ammattikorkeakouluissa suoritetaan ammattikorkeakoulututkintoja ja ylempiä ammattikorkeakoulututkintoja. Ylempiin ammattikorkeakoulututkintoihin hakeudutaan työkokemuksen kautta.
Myös aikuiskoulutus kuuluu ammatillisen tutkintokoulutuksen piiriin. Mukana voi olla ammattitaitoa uudistavia ja laajentavia opintoja, tutkinnon tai tutkinnon osien suorittamiseen tähtääviä opintoja tai työelämätaitoihin valmentavia yhteiskunnallisia opintoja.
Tässä kirjassa kaikkea ammatillisesti suuntautunutta koulutusta, koski se sitten ammatillista toista astetta tai ammattikorkeakouluja, kutsutaan väljästi ammatilliseksi koulutukseksi ja sen opettajia ammatillisiksi opettajiksi.
Kelpoisuusehdot ja koulutusvaatimukset vaihtelevat aloittain, mutta ammatillisilla opettajilla on myös yhteisiä haasteita.
Tämä kirja jakautuu viiteen päälukuun. OPEKE-hankkeen esittelyn lisäksi esittelemme opettajan roolia ammatillisessa koulutuksessa, työelämäyhteistyötä ja osaamisen arviointia, oppimista, ohjausta ja pedagogiikkaa,
oppimisen monimuotoisuutta sekä lopuksi laajempia kehyksiä. Laajemmat kehykset käsittelevät ammatillisen koulutuksen filosofian, etiikan, historian ja tulevaisuuden kysymyksiä.
Jokainen artikkeli sisältää myös pohdintakysymyksiä, joiden kautta pyrimme laajentamaan artikkeleiden näkökulmia.
Olemme halunneet kehittää ammatillisen opettajankoulutuksen jatkumoa, alalle hakeutumista, valintaprosessia, oppimista ja ohjausta sekä työelämäyhteyksiä. Samalla olemme pohtineet, miten kaikki kehitystyö saadaan dokumentoitua hankkeen päättyessä.
Yksi tämän kirjan tavoite on kuvata ammatillisen opettajan työn haasteita ja mahdollisuuksia. Lisäksi tavoitteena on kuvata sitä kehitystyötä, jota OPEKE-hankkeessa on tehty Haaga-Helian ammatillisen opettajankoulutuksen
ja sitä kautta ammatillisen opettajuuden kehittämiseksi. Mukaan on kutsuttu myös muita ammatillisen opettajuuden teemaa käsitteleviä kirjoittajia. Näin olemme voineet koota kattavan katsauksen ammatillisen
opettajan työn kehittämisen haasteisiin myös niillä alueilla, jotka eivät olleet suoraan hankkeen tavoitteiden piirissä.
OPEKE on ollut valtakunnallinen kehittämishanke, jossa on kehitetty ja uudistettu ammatillista opettajankoulutusta kokonaisuutena. Hankkeessa on vahvistettu opettajankoulutuksen aktiivista, tutkivaa ja kehittävää roolia suhteessa oppilaitoksiin ja opettajaksi opiskeleviin. Tämän kirjan kohderyhmänä ovat ammatilliset opettajaopiskelijat, kouluttajat ja koko ammatillisen koulutuksen toimijakenttä.
Sisältöä kootessamme olemme pyrkineet huomioimaan ammatillisesti suuntautuneen koulutuksen uudet haasteet. Näkökulmana ovat ammatillisen toisen asteen, ammattikorkeakoulutuksen tai muun ammatillisesti suuntautuneen koulutuksen kysymykset.
Perusopetuksen jälkeinen koulutus Suomessa koostuu ammatillisesta koulutuksesta ja lukiokoulutuksesta. Tästä käytetään nimitystä toinen aste. Ammatillisia tutkintoja ovat ammatilliset perustutkinnot sekä ammatti- ja erikoisammattitutkinnot.
Korkeakoulujärjestelmä muodostuu yliopistoista ja ammattikorkeakouluista. Ammattikorkeakouluissa suoritetaan ammattikorkeakoulututkintoja ja ylempiä ammattikorkeakoulututkintoja. Ylempiin ammattikorkeakoulututkintoihin hakeudutaan työkokemuksen kautta.
Myös aikuiskoulutus kuuluu ammatillisen tutkintokoulutuksen piiriin. Mukana voi olla ammattitaitoa uudistavia ja laajentavia opintoja, tutkinnon tai tutkinnon osien suorittamiseen tähtääviä opintoja tai työelämätaitoihin valmentavia yhteiskunnallisia opintoja.
Tässä kirjassa kaikkea ammatillisesti suuntautunutta koulutusta, koski se sitten ammatillista toista astetta tai ammattikorkeakouluja, kutsutaan väljästi ammatilliseksi koulutukseksi ja sen opettajia ammatillisiksi opettajiksi.
Kelpoisuusehdot ja koulutusvaatimukset vaihtelevat aloittain, mutta ammatillisilla opettajilla on myös yhteisiä haasteita.
Tämä kirja jakautuu viiteen päälukuun. OPEKE-hankkeen esittelyn lisäksi esittelemme opettajan roolia ammatillisessa koulutuksessa, työelämäyhteistyötä ja osaamisen arviointia, oppimista, ohjausta ja pedagogiikkaa,
oppimisen monimuotoisuutta sekä lopuksi laajempia kehyksiä. Laajemmat kehykset käsittelevät ammatillisen koulutuksen filosofian, etiikan, historian ja tulevaisuuden kysymyksiä.
Jokainen artikkeli sisältää myös pohdintakysymyksiä, joiden kautta pyrimme laajentamaan artikkeleiden näkökulmia.