Varastotoimintojen kehittäminen
Markkanen, Janne (2019)
Markkanen, Janne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122027717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122027717
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Hankkija Oy:n varastotoimintoja. Varastotoimintojen kehittämisellä luodaan hyvä ja vankkapohja Hankkijan myymälän toiminnalle, jotta heidän yrityksensä on helpompaa lähteä kehittämään muita osa-alueita tulevaisuudessa. Opinnäytetyössä tavoitteena oli selkeyttää varaston toimintaa, ja tuotteiden löytyvyyttä. Tämän lisäksi raportissa tuodaan esille kehitysehdotuksia tulevaisuuden toimintaan, jotta yrityksen toiminta paranisi.
Opinnäytetyön toteutus sisälsi havainnointia nykytilasta ja sen ongelmakohdista. Aineistona työssä käytettiin myymälän toiminnasta saatua dataa AS-400 toiminnanohjaus järjestelmästä, omia havaintoja, sekä työntekijöiden haastatteluiden tuloksia. Havaintojakson aikana kerättiin myös lisää dataa toiminnanohjaus järjestelmän tietojen rinnalle.
Opinnäytetyön tulokset muodostuvat nykytilan kartoituksessa esille tulleiden ongel-makohtien kehittämisestä. Hankkijan myymälän ongelmakohtia olivat varaston paikoitusjärjestelmän puuttuminen, tuotteiden paikkojen määrittämisen puutteellisuus sekä liian suuret varastointimäärät. Tuloksissa käytettiin hyödyksi omia havaintoja, haastatteluita, ja lähtötietojen analysointia. Tuloksien perusteella tehtiin kehitysehdotuksia, jotta varaston ja myymälän toiminnasta tulisi selkeämpää ja kannattavampaa. Varastoon kehitettiin paikoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on selkeyttää tuotteiden löytyvyyttä. Tämän lisäksi osalle tuotteista määritettiin uusi varastopaikka, josta ne löytyvät jatkossa vaivattomammin. Nimikesijoittelussa käytettyä Excel pohjaa tullaan käyttämään jatkossa uusien sekä vanhojen työntekijöiden perehdytyksessä.
Opinnäytetyön toteutus sisälsi havainnointia nykytilasta ja sen ongelmakohdista. Aineistona työssä käytettiin myymälän toiminnasta saatua dataa AS-400 toiminnanohjaus järjestelmästä, omia havaintoja, sekä työntekijöiden haastatteluiden tuloksia. Havaintojakson aikana kerättiin myös lisää dataa toiminnanohjaus järjestelmän tietojen rinnalle.
Opinnäytetyön tulokset muodostuvat nykytilan kartoituksessa esille tulleiden ongel-makohtien kehittämisestä. Hankkijan myymälän ongelmakohtia olivat varaston paikoitusjärjestelmän puuttuminen, tuotteiden paikkojen määrittämisen puutteellisuus sekä liian suuret varastointimäärät. Tuloksissa käytettiin hyödyksi omia havaintoja, haastatteluita, ja lähtötietojen analysointia. Tuloksien perusteella tehtiin kehitysehdotuksia, jotta varaston ja myymälän toiminnasta tulisi selkeämpää ja kannattavampaa. Varastoon kehitettiin paikoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on selkeyttää tuotteiden löytyvyyttä. Tämän lisäksi osalle tuotteista määritettiin uusi varastopaikka, josta ne löytyvät jatkossa vaivattomammin. Nimikesijoittelussa käytettyä Excel pohjaa tullaan käyttämään jatkossa uusien sekä vanhojen työntekijöiden perehdytyksessä.