Visuaalinen ilme Tammerfest Ankkarallille 2011
Jurva, Sini (2011)
Jurva, Sini
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104134213
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104134213
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee visuaalisen ilmeen suunnittelua Tammerfest Ankkaralli 2011 -tapahtumalle. Tapahtumalle suunniteltiin maskotti, sen yhteydessä käytettävä logo, internetsivusto verkkoon ja mobiilisovellukseen sekä arvontalippu. Ilmeen suunnittelussa pyrittiin luomaan uskottava ulkoasu, joka mahdollistaa tapahtuman paremman erottuvuuden medioissa ja kävijöiden määrän lisääntymisen. Ilmeen suunnittelussa ja toteutuksessa käytettiin hyödyksi näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa, Facebookissa, ja mahdollisuutta selata tapahtuman internetsivustoa myös mobiililaitteiden kautta. Työn toimeksiantaja ja Tammerfest Ankkaralli 2011 -tapahtuman järjestäjä on Tampereen Ilves ry:n jalkapallojaosto. Tapahtuman tuotto menee Ilves ry:n jalkapallojaoston tukemiseen.
Taustatutkimuksessa käsitellään Tammerfest Ankkarallin kaltaisia tapahtumien ulkoasua maailmanlaajuisesti. Tämän perusteella pyrittiin luomaan muista tapahtumista erottuva ulkoasu. Suunnittelussa otettiin huomioon myös brändiajattelu. Brändin rakentaminen on pitkä prosessi, eikä sitä luoda ainoastaan uudistetun ilmeen kautta. Uudella ilmeellä on tarkoitus kerätä entistä enemmän suosiota ja mahdollistaa tapahtuman muuttumisen perinteeksi. Tämän jälkeen voidaan keskittyä tapahtuman brändäykseen entistä enemmän.
Tammerfest Ankkaralli 2011:n ilmeestä pyrittiin luomaan uskottava ja muista samankaltaisista tapahtumista erottuva muun muassa sympaattisen maskotin ja käyttäjäystävällisen internetsivuston kautta. Suunniteltu lapsenomainen ulkoasu pyrkii puhuttelemaan niin aikuisia kuin lapsia.
Taustatutkimuksessa käsitellään Tammerfest Ankkarallin kaltaisia tapahtumien ulkoasua maailmanlaajuisesti. Tämän perusteella pyrittiin luomaan muista tapahtumista erottuva ulkoasu. Suunnittelussa otettiin huomioon myös brändiajattelu. Brändin rakentaminen on pitkä prosessi, eikä sitä luoda ainoastaan uudistetun ilmeen kautta. Uudella ilmeellä on tarkoitus kerätä entistä enemmän suosiota ja mahdollistaa tapahtuman muuttumisen perinteeksi. Tämän jälkeen voidaan keskittyä tapahtuman brändäykseen entistä enemmän.
Tammerfest Ankkaralli 2011:n ilmeestä pyrittiin luomaan uskottava ja muista samankaltaisista tapahtumista erottuva muun muassa sympaattisen maskotin ja käyttäjäystävällisen internetsivuston kautta. Suunniteltu lapsenomainen ulkoasu pyrkii puhuttelemaan niin aikuisia kuin lapsia.