AD/HD-lapsi päivähoidossa : Koulutus Oulun yksityiset päivähoitajat Ry:lle
Väisänen, Minna; Hirvonen, Teija (2011)
Väisänen, Minna
Hirvonen, Teija
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104134252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104134252
Tiivistelmä
Hirvonen Teija ja Väisänen Minna. AD/HD-lapsi päivähoidossa –koulutus Oulun yksityiset päivähoitajat Ry:lle. Oulu 2011. Oulun seudun ammattikorkeakoulu, Sosiaali- ja terveysalan yksikkö. Hoitotyön koulutusohjelma. Opinnäytetyö.
61 sivua + 8 liitettä.
TIIVISTELMÄ
AD/HD on neuropsykiatrinen oireyhtymä, johon liittyy tarkkaavuuden, ylivilkkauden ja hahmottamisen ongelmia.
3-5 prosentilla lapsista on diagnosoitu AD/HD. Ajankohtainen tieto AD/HD:sta helpottaa lasten elämää, sillä heidän käytöstään pystytään paremmin ymmärtämään. Oireyhtymän diagnosointi on ensiarvoisen tärkeää oikeanlaisten tukitoimien järjestämisen vuoksi. Päivähoidon henkilökunnalla on hyvät mahdollisuudet oireyhtymän tunnistamiseen, mutta usein heiltä puuttuu tarvittava tieto AD/HD:sta.
Projektimme tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa laadukas ja Oulun yksityisten perhepäivähoitajien tarpeita vastaava koulutustapahtuma aiheesta AD/HD-lapsi päivähoidossa. Koulutuksen tarkoituksena oli antaa perhepäivähoitajille ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa AD/HD-oireyhtymästä sekä välineitä AD/HD-lapsen laadukkaan päivähoidon toteuttamiseen. Idea koulutustapahtuman järjestämiseen tuli Oulun yksityiset perhepäivähoitajat Ry:ltä.
Koulutuksessamme käsittelimme AD/HD-oireyhtymää yleisesti ja pyrimme tuomaan esille perhepäivähoitajia kiinnostavia asioita sekä ajankohtaista ja luotettavaa tietoa oireyhtymästä. Lisäksi käsittelimme AD/HD-lapsen päivähoitoa ja sen erityispiirteitä ja annoimme AD/HD-lapsen käytännön arkea helpottavia ohjeita perhepäivähoitajille. Koulutuksen sisällön suunnittelimme perhepäivähoitajien toiveiden perusteella. Toiveita saimme esille esikyselyllä, jonka lähetimme koulutukseen osallistujille.
Koulutustapahtumamme toteutui 20. huhtikuuta 2010. Koulutuksemme pohjautui Power Point-esitykseen sekä hyvään vuorovaikutukseen tekijöiden ja osallistujien välillä. Koulutukseen osallistujat arvioivat koulutusta kirjallisesti. Palautteen perusteella koulutus oli onnistunut ja jopa ylittänyt odotukset. Koulutuksen sisältö vastasi palautteen perusteella tilaajan tarpeita ja toiveita ja perhepäivähoitajat kokivat saaneensa tärkeää ja uutta tietoa aiheesta sekä välineitä AD/HD-lapsen päivähoidon toteuttamiseen.
61 sivua + 8 liitettä.
TIIVISTELMÄ
AD/HD on neuropsykiatrinen oireyhtymä, johon liittyy tarkkaavuuden, ylivilkkauden ja hahmottamisen ongelmia.
3-5 prosentilla lapsista on diagnosoitu AD/HD. Ajankohtainen tieto AD/HD:sta helpottaa lasten elämää, sillä heidän käytöstään pystytään paremmin ymmärtämään. Oireyhtymän diagnosointi on ensiarvoisen tärkeää oikeanlaisten tukitoimien järjestämisen vuoksi. Päivähoidon henkilökunnalla on hyvät mahdollisuudet oireyhtymän tunnistamiseen, mutta usein heiltä puuttuu tarvittava tieto AD/HD:sta.
Projektimme tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa laadukas ja Oulun yksityisten perhepäivähoitajien tarpeita vastaava koulutustapahtuma aiheesta AD/HD-lapsi päivähoidossa. Koulutuksen tarkoituksena oli antaa perhepäivähoitajille ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa AD/HD-oireyhtymästä sekä välineitä AD/HD-lapsen laadukkaan päivähoidon toteuttamiseen. Idea koulutustapahtuman järjestämiseen tuli Oulun yksityiset perhepäivähoitajat Ry:ltä.
Koulutuksessamme käsittelimme AD/HD-oireyhtymää yleisesti ja pyrimme tuomaan esille perhepäivähoitajia kiinnostavia asioita sekä ajankohtaista ja luotettavaa tietoa oireyhtymästä. Lisäksi käsittelimme AD/HD-lapsen päivähoitoa ja sen erityispiirteitä ja annoimme AD/HD-lapsen käytännön arkea helpottavia ohjeita perhepäivähoitajille. Koulutuksen sisällön suunnittelimme perhepäivähoitajien toiveiden perusteella. Toiveita saimme esille esikyselyllä, jonka lähetimme koulutukseen osallistujille.
Koulutustapahtumamme toteutui 20. huhtikuuta 2010. Koulutuksemme pohjautui Power Point-esitykseen sekä hyvään vuorovaikutukseen tekijöiden ja osallistujien välillä. Koulutukseen osallistujat arvioivat koulutusta kirjallisesti. Palautteen perusteella koulutus oli onnistunut ja jopa ylittänyt odotukset. Koulutuksen sisältö vastasi palautteen perusteella tilaajan tarpeita ja toiveita ja perhepäivähoitajat kokivat saaneensa tärkeää ja uutta tietoa aiheesta sekä välineitä AD/HD-lapsen päivähoidon toteuttamiseen.