Rautatielain vaikutus Kotkan ja Haminan satamille ja niihin liittyville teollisuusalueille
Koskimaa, Turo (2011)
Koskimaa, Turo
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104144266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104144266
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millaisia vaikutuksia rautatielain uudistuksella on satamalle. Tarkoituksena oli selvittää raideliikenteen nykyisiä käytäntöjä kyselytutkimuksen avulla. Lisäksi opinnäytetyössä pyrittiin vertailemaan järjestelmästandardeja satamayhtiön turvallisuusjohtamisjärjestelmää varten.
Työssä tutustuttiin turvallisuusjohtamiseen, järjestelmästandardeihin ja uuden lain luonnokseen kirjallisuuskatsauksella. Lisäksi raideliikenteen nykyisiä käytäntöjä Kotkan ja Haminan satamissa toimivissa yrityksissä tutkittiin kyselytutkimuksella. Kyselyllä selvitettiin yritysten nykyisiä raideturvallisuuteen liittyviä toimintamalleja ja menetelmiä sekä edellytyksiä uuden lain vaatimusten ja velvoitteiden hoitamiseksi.
Kirjallisuuskatsauksella saatiin selkeä kuva nykyisistä järjestelmästandardeista ja uuden lain luonnoksen velvoitteista. Kyselytutkimuksella saatiin osittain selvitettyä satamassa toimivien yritysten raideturvallisuuskäytäntöjä. Lakiuudistuksen täytäntöönpanon jälkeen yksityisiltä radanhaltijoilta vaaditaan turvallisuusjohtamisjärjestelmää, turvallisuuslupaa ja liikenteenohjausta, mikä vaatii lisäpanostusta resursseihin. Työssä ehdotetaan satamayhtiön hallinnoimaa menettelyä, jossa satamassa toimivat yksityiset radanhaltijat hakevat turvallisuusluvan yhdessä, järjestävät liikenteenohjauksen ja tekevät yhteistyötä turvallisuusjohtamisjärjestelmän toteuttamisessa.
Työssä tutustuttiin turvallisuusjohtamiseen, järjestelmästandardeihin ja uuden lain luonnokseen kirjallisuuskatsauksella. Lisäksi raideliikenteen nykyisiä käytäntöjä Kotkan ja Haminan satamissa toimivissa yrityksissä tutkittiin kyselytutkimuksella. Kyselyllä selvitettiin yritysten nykyisiä raideturvallisuuteen liittyviä toimintamalleja ja menetelmiä sekä edellytyksiä uuden lain vaatimusten ja velvoitteiden hoitamiseksi.
Kirjallisuuskatsauksella saatiin selkeä kuva nykyisistä järjestelmästandardeista ja uuden lain luonnoksen velvoitteista. Kyselytutkimuksella saatiin osittain selvitettyä satamassa toimivien yritysten raideturvallisuuskäytäntöjä. Lakiuudistuksen täytäntöönpanon jälkeen yksityisiltä radanhaltijoilta vaaditaan turvallisuusjohtamisjärjestelmää, turvallisuuslupaa ja liikenteenohjausta, mikä vaatii lisäpanostusta resursseihin. Työssä ehdotetaan satamayhtiön hallinnoimaa menettelyä, jossa satamassa toimivat yksityiset radanhaltijat hakevat turvallisuusluvan yhdessä, järjestävät liikenteenohjauksen ja tekevät yhteistyötä turvallisuusjohtamisjärjestelmän toteuttamisessa.