Asiakaslähtöinen markkinoinnin suunnittelu yritystoiminnan lähtökohtana : case : Wanha Woimala
Piispanen, Lotta (2011)
Piispanen, Lotta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104124161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104124161
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä toimeksiantajien tietoa ja syventää ymmärrystä markkinoinnin suunnittelusta segmentin tarpeiden mukaan. Toimeksiantaja alkaa keväällä 2011 vastata myös Naissaaressa sijaitsevan Wanhan Woimalan toiminnasta, ja pyysi apua liiketoiminnan aloitukseen, sekä uusia ideoita ja näkökulmia tulevaa varten. Woimala tarjoaa asiakkaille elämyksiä kulttuurin parissa ja ainutlaatuisen tilan juhliin ja kokouksiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia Woimalalle konkreettinen asiakaslähtöinen markkinointisuunnitelma. Palvelualalla menestyminen vaatii virhee-töntä asiakaspalvelua ja palvelun erilaistamista. Tutkimukseni pyrkiikin selvittämään opinnäytetyön tavoitteisiin nojaten asiakaslähtöistä näkökulmaa markkinoinnin suunnitteluun. Tutkimus selvittää toimeksiantajille erityisesti Woimalan segmentointia ja markkinoinnin suunnittelua segmentin tar-peiden kannalta. Päätutkimuskysymys oli seuraavanlainen: ”Kuinka laaditaan konkreettinen markki-nointisuunnitelma asiakaslähtöisesti?”. Alaongelmiksi muodostuivat: ”Mikä on Woimalan potentiaa-lisin segmentti tulevaisuudessa?” ja ”Mitkä ovat tämän segmentin tarpeet ja toiveet?”.
Tutkimus on kvalitatiivinen, ja tieto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Tulokset analysoitiin teemoittelemalla, minkä jälkeen saatujen tulosten avulla laadittiin Woimalalle konkreettinen asia-kaslähtöinen markkinointisuunnitelma.
Woimalan potentiaalisimmaksi segmentiksi kulttuurielämyksiä ajatellen osoittautuivat 25 - 60-vuotiaat naiset ja miehet, jotka tahtovat miellyttää kumppaniaan. Edellä mainittu segmentti toivoo kulttuuripalveluilta erilaisia kokonaisuuksia ja vaihtelua palvelupaketeissa. Juhla- ja kokouspalveluille oli eniten tarvetta yritysten ja järjestöjen edustajilla. Tärkeimmät toiveet juhla- ja kokouspalveluissa koskivat monipuolisia palvelupaketteja.
Toimeksiantajat hyötynevät uutta liiketoimintaa aloittaessaan opinnäytetyöstä, koska se sisältää konkreettisia vastauksia moniin markkinointia koskeviin kysymyksiin. Työtä voi käyttää apuna myös jatkossa markkinointia suunnitellessa, koska se sisältää markkinointisuunnitelman rungon.
Tutkimus on kvalitatiivinen, ja tieto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Tulokset analysoitiin teemoittelemalla, minkä jälkeen saatujen tulosten avulla laadittiin Woimalalle konkreettinen asia-kaslähtöinen markkinointisuunnitelma.
Woimalan potentiaalisimmaksi segmentiksi kulttuurielämyksiä ajatellen osoittautuivat 25 - 60-vuotiaat naiset ja miehet, jotka tahtovat miellyttää kumppaniaan. Edellä mainittu segmentti toivoo kulttuuripalveluilta erilaisia kokonaisuuksia ja vaihtelua palvelupaketeissa. Juhla- ja kokouspalveluille oli eniten tarvetta yritysten ja järjestöjen edustajilla. Tärkeimmät toiveet juhla- ja kokouspalveluissa koskivat monipuolisia palvelupaketteja.
Toimeksiantajat hyötynevät uutta liiketoimintaa aloittaessaan opinnäytetyöstä, koska se sisältää konkreettisia vastauksia moniin markkinointia koskeviin kysymyksiin. Työtä voi käyttää apuna myös jatkossa markkinointia suunnitellessa, koska se sisältää markkinointisuunnitelman rungon.