ALKOHOLITUOTTEESTA BRÄNDIKSI
Puhakka, Pekka (2011)
Puhakka, Pekka
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104144340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104144340
Tiivistelmä
Opinnäyte tarkastelee visuaalisen suunnittelun osuutta tuotekehitys prosessissa, jonka tavoitteeksi on asetettu The Ufo Shot Original-alkoholituotteen brändin kehittämiseen. Lähiajan tavoite oli tuotepakkauksen päivittäminen tarkoin säädellyn kuluttajakaupan vaatimukset täyttävälle tasolle. Opinnäytteessä kuvattu produktio sijoittui syksyn 2010 ja kevään 2011 väliselle aikajaksolle.
Työn kirjallisessa osassa tutkitaan brändiä käsitteenä ja selvitetään brändin kehittämisen periaatteita. Erityisen tarkastelun kohteena on visuaalisen identiteetin, tarkentaen logon ja tuotepakkauksen merkitys brändin kehitykselle. Suunnittelutyössä käytettiin avuksi tuotteelle ominaista pinkkiä väriä, kirpeää makua ja vahvaa tuotemerkkiä.
Tutki¬mustyö tehtiin tuotteen brändistrategian edistämiseksi.
Tuoteuudistuksen visuaalinen identiteetti jaettiin prosessissa väriaistimuksen, typo¬grafian, muotokielen aistimisen ja materiaalivalinnoissa tehtyihin ratkaisuihin. Kunkin merkitystä identiteetille arvioidaan yksityiskohtaisesti. Produktiokuvauksessa myös arvioidaan kehitetyn brändistrategian merkitys tuotemerkin arvolle ja pyritään kuvailemaan kuinka brändistrategiaa ilmennetään uudistetussa tuoteidentiteetissä.
Opinnäytteen yhteenvedossa asiakkaalle annetaan ehdotus tuotteen omien ominaisuuksien hyödyntämisestä brändinstrategiassa. Tuoteuudistuksen varsinainen taloudellinen merkitys kyetään arvioimaan vasta lähivuosina. Brändistrategian selkeytyminen voidaan kuitenkin todeta produktion lopputuloksena syntyneestä tuotepakkauksesta.
Työn kirjallisessa osassa tutkitaan brändiä käsitteenä ja selvitetään brändin kehittämisen periaatteita. Erityisen tarkastelun kohteena on visuaalisen identiteetin, tarkentaen logon ja tuotepakkauksen merkitys brändin kehitykselle. Suunnittelutyössä käytettiin avuksi tuotteelle ominaista pinkkiä väriä, kirpeää makua ja vahvaa tuotemerkkiä.
Tutki¬mustyö tehtiin tuotteen brändistrategian edistämiseksi.
Tuoteuudistuksen visuaalinen identiteetti jaettiin prosessissa väriaistimuksen, typo¬grafian, muotokielen aistimisen ja materiaalivalinnoissa tehtyihin ratkaisuihin. Kunkin merkitystä identiteetille arvioidaan yksityiskohtaisesti. Produktiokuvauksessa myös arvioidaan kehitetyn brändistrategian merkitys tuotemerkin arvolle ja pyritään kuvailemaan kuinka brändistrategiaa ilmennetään uudistetussa tuoteidentiteetissä.
Opinnäytteen yhteenvedossa asiakkaalle annetaan ehdotus tuotteen omien ominaisuuksien hyödyntämisestä brändinstrategiassa. Tuoteuudistuksen varsinainen taloudellinen merkitys kyetään arvioimaan vasta lähivuosina. Brändistrategian selkeytyminen voidaan kuitenkin todeta produktion lopputuloksena syntyneestä tuotepakkauksesta.