Singha-olut suomalaisten asiakkaiden kokemana
Luukkonen, Pauliina (2011)
Luukkonen, Pauliina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103062862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103062862
Tiivistelmä
Idea opinnäytetyöhön syntyi työskennellessäni alkoholien maahantuojan Bornicon & Salmingin palveluksessa. Bornicon & Salmingin tuotevalikoimaan kuuluvan thaimaalaisen Singha-oluen asemaa tai mielikuvia Suomen markkinoilla ei ollut aikaisemmin tutkittu. Singha-olut on monille suomalaisille kuluttajille tuttu Thaimaan matkoilta ja suomalaisten kuluttajien kiinnostus tuontioluisiin on selkeästi kasvanut.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitellään mielikuvien syntyä sekä niiden merkitystä tuotteen menestymiselle. Teoriaosuudessa esitellään mielikuvien yhteyttä tuotteen laatukuvaan, imagoon, markkinointiin sekä hintaan. Teoriaosuudessa esitellään myös ostoprosessiin liittyviä vaiheita sekä menestyvän brändin taustalle vaadittuja elementtejä.
Työn empiirinen tutkimus tehtiin Singha-oluen ostaneille asiakkaille Helsingin ja Tukholman välillä liikennöivän laivan pubissa sekä Helsingissä sijaitsevassa olutravintolassa. Laivan pubin ja olutravintolan henkilökunta jakoivat kyselylomakkeita ja vastauksia saatiin yhteensä neljäkymmentäkaksi. Vastaukset analysoitiin manuaalisesti ja vastausten pohjalta tehtiin diagrammeja hahmottamaan tuloksia. Työn pääongelmia olivat suomalaisten asiakkaiden motiivit ostaa thaimaalaista olutta sekä mielikuvat thaimaalaisesta Singha-oluesta. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää tuotteen markkinoinnin suunnittelussa. Tutkimus oli laadultaan kvantitatiivinen eli määrällinen.
Saadut tulokset olivat positiivisia ja tulosten perusteella tuotteella on potentiaalia kasvaa omassa markkinasegmentissään. Thaimaalainen Singha-olut oli monille tuttu lomamatkalta mutta myös uusia kokeiluhaluisia asiakkaita löytyi. Asiakkaiden mielestä olut oli mielenkiintoinen ja laadukas eikä asiakkaiden ostopäätöstä heikentänyt tuotteen mahdollinen tuntemattomuus.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitellään mielikuvien syntyä sekä niiden merkitystä tuotteen menestymiselle. Teoriaosuudessa esitellään mielikuvien yhteyttä tuotteen laatukuvaan, imagoon, markkinointiin sekä hintaan. Teoriaosuudessa esitellään myös ostoprosessiin liittyviä vaiheita sekä menestyvän brändin taustalle vaadittuja elementtejä.
Työn empiirinen tutkimus tehtiin Singha-oluen ostaneille asiakkaille Helsingin ja Tukholman välillä liikennöivän laivan pubissa sekä Helsingissä sijaitsevassa olutravintolassa. Laivan pubin ja olutravintolan henkilökunta jakoivat kyselylomakkeita ja vastauksia saatiin yhteensä neljäkymmentäkaksi. Vastaukset analysoitiin manuaalisesti ja vastausten pohjalta tehtiin diagrammeja hahmottamaan tuloksia. Työn pääongelmia olivat suomalaisten asiakkaiden motiivit ostaa thaimaalaista olutta sekä mielikuvat thaimaalaisesta Singha-oluesta. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää tuotteen markkinoinnin suunnittelussa. Tutkimus oli laadultaan kvantitatiivinen eli määrällinen.
Saadut tulokset olivat positiivisia ja tulosten perusteella tuotteella on potentiaalia kasvaa omassa markkinasegmentissään. Thaimaalainen Singha-olut oli monille tuttu lomamatkalta mutta myös uusia kokeiluhaluisia asiakkaita löytyi. Asiakkaiden mielestä olut oli mielenkiintoinen ja laadukas eikä asiakkaiden ostopäätöstä heikentänyt tuotteen mahdollinen tuntemattomuus.