Teoksen nimi merkityksen ohjaajana
Tuononen, Ilma-Sofia (2011)
Tuononen, Ilma-Sofia
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104134223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104134223
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on tutkia teoksen nimeä ohjaamassa katsojan sille antamaa merkitystä. Tavoitteeni on selvittää, muuttuuko katsojan antama merkitys, jos teoksen nimi muuttuu.
Työni teososana suunnittelin ja toteutin kaksi teosta: akryylimaalauksen, jonka vaihtoehtoisina niminä ovat Kahleissa / Yhdessä ja ajopuusta tehdyn veistoksen, jolle annoin nimiksi Puhdas / Kuollut. Maalaus on kooltaan 120 x 90cm ja veistos 52 x 65cm. Annoin kummallekin teokselle kaksi nimeä, jotta voin tarkastella nimen vaikututusta merkityksenantoon: muuttuko se nimen vaihtuessa. Teosten aiheina olivat itselleni ajankohtaiset asiat, jotka herättivät kahdenlaisia tunteita. Teokset olivat esillä Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun Minerva-rakennuksen aulassa, jossa niistä oli kysely. Tutkimusmateriaalini koostuu vastauksista, joita kyselyyn sain. Vastanneiden perusjoukko muodostui kulttuurialan opiskelijoista.
Teoria-osuudessa käsittelen semiotiikkaa apuna merkityksenannossa sekä teosnimien merkitystä taiteilijalle ja katsojalle. Analysoin kyselyn vastaukset aineistolähtöisesti tarkastelemalla, mitä merkityksiä kullekin teoksen ja nimen yhdistelmälle ilmoitettiin kyselyssä. Loin siis analyysikategoriat, tässä tapauksessa ryhmät merkityksille, annettujen vastausten perusteella. Muodostuneiden merkitysryhmien perusteella oli puolestaan mahdollista tehdä suuntaa antavia johtopäätelmiä.
Valtaosa vastaajista koki teoksen merkityksen muuttuvan nimen myötä. Kuitenkin merkitykseen, jonka katsoja työlle antaa, vaikuttaa hänen oma kokemuspohjansa, eikä nimellä voi määrittää, mitä katsoja työssä näkee. Tutkimukseni pohjalta voin kuitenkin sanoa, että teoksen nimellä voi ohjata katsojan antamaa merkitystä.
Työni teososana suunnittelin ja toteutin kaksi teosta: akryylimaalauksen, jonka vaihtoehtoisina niminä ovat Kahleissa / Yhdessä ja ajopuusta tehdyn veistoksen, jolle annoin nimiksi Puhdas / Kuollut. Maalaus on kooltaan 120 x 90cm ja veistos 52 x 65cm. Annoin kummallekin teokselle kaksi nimeä, jotta voin tarkastella nimen vaikututusta merkityksenantoon: muuttuko se nimen vaihtuessa. Teosten aiheina olivat itselleni ajankohtaiset asiat, jotka herättivät kahdenlaisia tunteita. Teokset olivat esillä Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun Minerva-rakennuksen aulassa, jossa niistä oli kysely. Tutkimusmateriaalini koostuu vastauksista, joita kyselyyn sain. Vastanneiden perusjoukko muodostui kulttuurialan opiskelijoista.
Teoria-osuudessa käsittelen semiotiikkaa apuna merkityksenannossa sekä teosnimien merkitystä taiteilijalle ja katsojalle. Analysoin kyselyn vastaukset aineistolähtöisesti tarkastelemalla, mitä merkityksiä kullekin teoksen ja nimen yhdistelmälle ilmoitettiin kyselyssä. Loin siis analyysikategoriat, tässä tapauksessa ryhmät merkityksille, annettujen vastausten perusteella. Muodostuneiden merkitysryhmien perusteella oli puolestaan mahdollista tehdä suuntaa antavia johtopäätelmiä.
Valtaosa vastaajista koki teoksen merkityksen muuttuvan nimen myötä. Kuitenkin merkitykseen, jonka katsoja työlle antaa, vaikuttaa hänen oma kokemuspohjansa, eikä nimellä voi määrittää, mitä katsoja työssä näkee. Tutkimukseni pohjalta voin kuitenkin sanoa, että teoksen nimellä voi ohjata katsojan antamaa merkitystä.