Yhteiskunnallinen markkinointi Facebookissa : Äänestä ydinvoima historiaan -kampanja
Virtanen, Salla (2011)
Virtanen, Salla
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104194510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104194510
Tiivistelmä
Yhteiskunnallinen markkinointi on saanut uutta pontta sosiaalisesta mediasta, joka on mahdollistanut markkinointiviestien leviämisen ihmiseltä ihmiselle nopeasti. Greenpeacen ja kahdentoista muun kansalaisjärjestön ”Äänestä ydinvoima historiaan” -kampanja on hyödyntänyt sosiaalista mediaa ja etenkin Facebookia markkinointiviestinnässään tehokkaasti.
Tässä opinnäytetyössä perehdytään kampanjan Facebook-sivulla toteutettuun markkinointiin. Työn tavoitteena on selvittää, millaisia viestejä sivulla julkaistaan ja miten ne vaikuttavat sivun tykkääjiin.
Työn produktiivinen osa on kyselytutkimus, joka julkaistiin ”Äänestä ydinvoima historiaan” -kampanjan tykkääjien vastattavaksi. Kyselytutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, keitä tykkääjät ovat, millaisia viestejä he haluavat saada kampanjasivun kautta ja vaikuttavatko heidän saamansa viestit heidän äänestyskäyttäytymiseensä. Kampanjan tavoitteena on, että huhtikuun 2011 eduskuntavaaleissa valituksi tulee mahdollisimman paljon ydinvoimavastaisia ehdokkaita.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käytettiin yhteiskunnalliseen markkinointiin, sosiaaliseen mediaan ja Facebook-markkinointiin liittyvää kirjallisuutta.
Tässä opinnäytetyössä perehdytään kampanjan Facebook-sivulla toteutettuun markkinointiin. Työn tavoitteena on selvittää, millaisia viestejä sivulla julkaistaan ja miten ne vaikuttavat sivun tykkääjiin.
Työn produktiivinen osa on kyselytutkimus, joka julkaistiin ”Äänestä ydinvoima historiaan” -kampanjan tykkääjien vastattavaksi. Kyselytutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, keitä tykkääjät ovat, millaisia viestejä he haluavat saada kampanjasivun kautta ja vaikuttavatko heidän saamansa viestit heidän äänestyskäyttäytymiseensä. Kampanjan tavoitteena on, että huhtikuun 2011 eduskuntavaaleissa valituksi tulee mahdollisimman paljon ydinvoimavastaisia ehdokkaita.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käytettiin yhteiskunnalliseen markkinointiin, sosiaaliseen mediaan ja Facebook-markkinointiin liittyvää kirjallisuutta.