Vaateliikkeen graafisen materiaalin uudistaminen
Johansson, Katja (2011)
Johansson, Katja
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104204568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104204568
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään vintage-vaateliikkeen graafisen markkinointimateriaalin uudistamista ja täydentämistä visuaalisen suunnittelun keinoin. Asiakkaana on kaksi vuotta vanha tamperelainen Forget-Me-Not-niminen yritys. Liikkeen kohderyhmänä ovat lähinnä nuoret aikuiset naiset. Liike halusi uudesta materiaalistaan ilmeeltään raikkaampaa ja keveämpää. Graafisen suunnittelun osa-alueisiin työssä kuuluivat graafisten painotuotteiden suunnittelu, typografian, kuvamaailman ja värien määritte-ly. Näiden lisäksi logolle tehtiin uudistusehdotus ja www-sivujen ilmeen raikastus.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, mitä vintage ja second hand ovat ja miten ne eroavat toisistaan. Tutkimusosuudessa käsitellään myös vintage-vaateliikealan toimijoita Suomessa ja heidän yritysilmeitään. Tekstissä perehdytään myös yritysilmeen uudis-tamisen teoriaan, mainoksien ja typografian muotokieleen niinä aikakausina, joihin yritys haluaa profiloitua ilmeessään.
Opinnäytetyön haasteena on tarjota asiakkaalle uusi ja raikas ilme kadottamatta yri-tyksen aiemman ilmeen tuttuutta. Haluttiin, että yritys on vielä tunnistettava vanhalle asiakaskunnalleen, mutta haluttiin myös samanaikaisesti tuoda uudistusta ja kokonais-valtaisempaa visuaalista maailmaa yrityksen materiaaleihin.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, mitä vintage ja second hand ovat ja miten ne eroavat toisistaan. Tutkimusosuudessa käsitellään myös vintage-vaateliikealan toimijoita Suomessa ja heidän yritysilmeitään. Tekstissä perehdytään myös yritysilmeen uudis-tamisen teoriaan, mainoksien ja typografian muotokieleen niinä aikakausina, joihin yritys haluaa profiloitua ilmeessään.
Opinnäytetyön haasteena on tarjota asiakkaalle uusi ja raikas ilme kadottamatta yri-tyksen aiemman ilmeen tuttuutta. Haluttiin, että yritys on vielä tunnistettava vanhalle asiakaskunnalleen, mutta haluttiin myös samanaikaisesti tuoda uudistusta ja kokonais-valtaisempaa visuaalista maailmaa yrityksen materiaaleihin.