Tukkuliikkeen markkinointiviestintä jälleenmyyjien näkökulmasta
Vaha, Niki (2010)
Vaha, Niki
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010102814025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010102814025
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa luotettavaa tietoa toimeksiantajan (Loud Group Oy) markkinointiviestintäkeinoista jälleenmyyjän näkökulmasta. Tämän lisäksi tarkoituksena oli antaa toimeksiantajalle markkinointitoimenpiteitä koskevia parannusehdotuksia saadun tutkimustiedon pohjalta. Tutkimusongelmaksi muodostui toimeksiantajan markkinointitoimenpiteiden toiminta asiakkaiden näkökulmasta.
Tutkimusmenetelmänä suurelle asiakaskunnalle käytettiin kyselyä, joka muodostui tutkimuksen viitekehyksen pohjalta. Kysely tehtiin 150:lle Loud Group Oy:n asiakkaalle sähköisenä lomakkeena, joka lähetettiin sähköpostitse. Kysymyslomakkeessa olevat kysymykset keskittyivät neljään markkinointiviestinnän osa- alueeseen, jotka ovat mainonta, myyntityö, menekinedis-täminen sekä suhde- ja tiedotustoiminta.
Jotta saisin tutkimukseen vahvan reliabiliteetin ja validiteetin, tein kyselyn lisäksi teema-haastattelun, jossa haastateltavana oli toimeksiantajan ison asiakasketjun johtohenkilö. Myös teemahaastattelu pohjautui markkinointiviestinnän neljän osa-alueen pohjalle. Haastattelun tarkoituksena oli nostaa asioita esiin, jotka eivät tulleet ilmi kyselylomakkeesta. Jälleenmyy-jäketjun johtohenkilö oli hyvä haastateltava, koska hän on jatkuvasti yhteyksissä ympäri maata oleviin ketjun jäseniin, jotka kaikki jälleenmyyvät Loud Group Oy:n tuotteita.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että pääosin asiakkaat ovat tyytyväisiä Loud Group Oy:n toimintaan. Eniten parannusta koettiin tarvittavan organisaation mainontatoimissa. Asiakkaat kokivat mainonnan yksinkertaisesti riittämättömäksi. Myyntityö, menekinedistäminen sekä suhde ja tiedotustoiminta osoittautuivat suhteellisen toimiviksi, mutta jokaisella alueella olisi myös parantamisen varaa.
Jälleenmyyjiltä saatujen vastausten pohjalta tehtyjen johtopäätösten perusteella ehdotettiin toiminnan kehittämistä kullakin markkinoinnin alueella. Tärkeimpänä kehittämisehdotuksena organisaatiolle suositellaan asiakaskontaktien lisäämistä. Kontaktien lisäämisen avulla organisaatio voisi kehittää kaikkia alueita yhdellä keinolla.
Tutkimusmenetelmänä suurelle asiakaskunnalle käytettiin kyselyä, joka muodostui tutkimuksen viitekehyksen pohjalta. Kysely tehtiin 150:lle Loud Group Oy:n asiakkaalle sähköisenä lomakkeena, joka lähetettiin sähköpostitse. Kysymyslomakkeessa olevat kysymykset keskittyivät neljään markkinointiviestinnän osa- alueeseen, jotka ovat mainonta, myyntityö, menekinedis-täminen sekä suhde- ja tiedotustoiminta.
Jotta saisin tutkimukseen vahvan reliabiliteetin ja validiteetin, tein kyselyn lisäksi teema-haastattelun, jossa haastateltavana oli toimeksiantajan ison asiakasketjun johtohenkilö. Myös teemahaastattelu pohjautui markkinointiviestinnän neljän osa-alueen pohjalle. Haastattelun tarkoituksena oli nostaa asioita esiin, jotka eivät tulleet ilmi kyselylomakkeesta. Jälleenmyy-jäketjun johtohenkilö oli hyvä haastateltava, koska hän on jatkuvasti yhteyksissä ympäri maata oleviin ketjun jäseniin, jotka kaikki jälleenmyyvät Loud Group Oy:n tuotteita.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että pääosin asiakkaat ovat tyytyväisiä Loud Group Oy:n toimintaan. Eniten parannusta koettiin tarvittavan organisaation mainontatoimissa. Asiakkaat kokivat mainonnan yksinkertaisesti riittämättömäksi. Myyntityö, menekinedistäminen sekä suhde ja tiedotustoiminta osoittautuivat suhteellisen toimiviksi, mutta jokaisella alueella olisi myös parantamisen varaa.
Jälleenmyyjiltä saatujen vastausten pohjalta tehtyjen johtopäätösten perusteella ehdotettiin toiminnan kehittämistä kullakin markkinoinnin alueella. Tärkeimpänä kehittämisehdotuksena organisaatiolle suositellaan asiakaskontaktien lisäämistä. Kontaktien lisäämisen avulla organisaatio voisi kehittää kaikkia alueita yhdellä keinolla.