Varainhoitoasiakkuuden syntyyn vaikuttavat tekijät sekä asiakkuuden kehittyminen x-pankissa
Härkönen, Anne (2010)
Härkönen, Anne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010123018932
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010123018932
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä perusteilla varainhoitoa hakevat yksityishenkilöt valitsevat varainhoitajan sekä miten alkanut asiakkuus on lähtenyt kehittymään. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona x-pankille, joka halusi selvittää tutkimuksen avulla tarjoamiensa varainhoitopalvelujen laatua sekä kartoittaa nykyisten asiakkaittensa asiakastyytyväisyyttä.
Opinnäytetyössä tutustutaan myös kotimaisten rahoitusmarkkinoiden tilanteeseen, sekä Suomessa toimivien suurimpien pankkikonsernien asiakastyytyväisyyteen aikaisempien tutkimusten perusteella. Työn tarkoituksena on lisäksi selvittää varainhoidon tilannetta ja tulevaisuutta nyky-Suomessa.
Tutkimus on toteutettu laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin henkilökohtaisia haastatteluja, joissa haastateltiin kymmentä x-pankin varainhoitoasiakasta. Tutkimusotos rajattiin suuremmasta asiakasryhmästä ja siinä käytettiin perusteena sijoitusvarallisuuden määrää sekä asiakkuuden kestoa. Tutkimus koskee pääosin pääkaupunkiseutulaisia asiakkaita, sillä se on x-pankin kohdemarkkina-alue.
Tutkimustulosten analysoinnissa käytettiin hyväksi tutkimusaineiston teemoittelua. Lisäksi osasta materiaalia tehtiin vastauksia kuvaavat kuviot, joita tulkittiin lisäksi sanallisesti. Tutkimustuloksista voidaan todeta, että x-pankin asiakkaat ovat keskimäärin hyvin tyytyväisiä saamaansa varainhoitoon. Merkittävimmät tekijät asiakkuuden aloittamiseen ovat paremman tuoton ja sopivamman varainhoitokonseptin hakeminen sekä henkilösidonnaiset tekijät.
Henkilökohtainen suhde omaan varainhoitajaan osoittautui erittäin tärkeäksi tekijäksi koko asiakkuutta ajatellen, ja se on myös yksi tärkeimmistä syistä asiakkaan sitouttamisessa. Vaikka sijoitusten tuotto oli kaiken kaikkiaan tärkein kriteeri varainhoitotaloa valittaessa sekä asiakastyytyväisyyttä ajateltaessa, suhde omaan yhteyshenkilöön oli lähes yhtä tärkeä.
Opinnäytetyössä tutustutaan myös kotimaisten rahoitusmarkkinoiden tilanteeseen, sekä Suomessa toimivien suurimpien pankkikonsernien asiakastyytyväisyyteen aikaisempien tutkimusten perusteella. Työn tarkoituksena on lisäksi selvittää varainhoidon tilannetta ja tulevaisuutta nyky-Suomessa.
Tutkimus on toteutettu laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin henkilökohtaisia haastatteluja, joissa haastateltiin kymmentä x-pankin varainhoitoasiakasta. Tutkimusotos rajattiin suuremmasta asiakasryhmästä ja siinä käytettiin perusteena sijoitusvarallisuuden määrää sekä asiakkuuden kestoa. Tutkimus koskee pääosin pääkaupunkiseutulaisia asiakkaita, sillä se on x-pankin kohdemarkkina-alue.
Tutkimustulosten analysoinnissa käytettiin hyväksi tutkimusaineiston teemoittelua. Lisäksi osasta materiaalia tehtiin vastauksia kuvaavat kuviot, joita tulkittiin lisäksi sanallisesti. Tutkimustuloksista voidaan todeta, että x-pankin asiakkaat ovat keskimäärin hyvin tyytyväisiä saamaansa varainhoitoon. Merkittävimmät tekijät asiakkuuden aloittamiseen ovat paremman tuoton ja sopivamman varainhoitokonseptin hakeminen sekä henkilösidonnaiset tekijät.
Henkilökohtainen suhde omaan varainhoitajaan osoittautui erittäin tärkeäksi tekijäksi koko asiakkuutta ajatellen, ja se on myös yksi tärkeimmistä syistä asiakkaan sitouttamisessa. Vaikka sijoitusten tuotto oli kaiken kaikkiaan tärkein kriteeri varainhoitotaloa valittaessa sekä asiakastyytyväisyyttä ajateltaessa, suhde omaan yhteyshenkilöön oli lähes yhtä tärkeä.